pengumuman telah pun dibuat oleh pak pelajaran bahawa subjek sejarah akan menjadi subjek wajib lulus utk SPM bermula thn 2014 nanti.
wah..mesti semua budak2 epy suka tu hehehe.
aku sokong je cuma rasanya kena kaji semula silibus,cara pengajaran dan pembelajaran.
Ni pandangan humble aku la.

Masih ingat masa form 1 dulu disuruh hafal semua tahun, fakta sampai aku taksuka subjek sejarah sebab aku tak tahu apa pentingnya hafal semua fakta2 tu, apa kaitan dgn masa depan....tak suka buku teks..tak suka cikgu (huhuhu.....semua kelas mogok dgn cikgu sorang tu.....maaf ye cikgu).yg aku tahu, aku suka movie sejarah dan apa2 saja cerita tentang sejarah kehidupan manusia sebab abah aku selalu suka cerita masa aku kecik2 dulu...penuh dgn cerita sejarah manusia yg memberi iktibar.

bila aku nengok buku teks dengan cara pembelajaran ketika itu (awal 90an), aku rasa confuse nape subjek sejarah skg tak mengembirakan aku.boleh dikatakan awal semester(sistem penggal masa tu) majority students gagal...aku?rahsia hehehee.
naik tingkatan 2, aku masih tak minat subjek sejarah....tapis ebab cikgu nya garang (cikgu lain)...so nak buktikan pd cikgu tu aku pun boleh...jadi adalah peningkatannya walaupun hanya cukup2 makan.
naik form 3 dapat cikgu lain (tq Cikgu Zainab). Cikgu Nab terus mengajar sampai tingkatan 5....cikgu berjaya mengubah eprsepsi aku dan rakan2 lain untuk `pulun' (berusaha2 sungguh2) memahami subjek sejarah ni.cara cikgu pd waktu tu agak berlaian sebab cikgu minta kami buat ala2 presentation....gerun tapi aku suka...dan nampak matlamat belajar subjek tu....masa tu jarang nak ada cara pembelajaran mcm tu...bnyknya one way communication...cikgu ajar....salin..baca...paham..hapal.

sekarang ni...masih bnyk komen dp pljr2 yg kata tak minat sejarah....tak nampak future....tak ada kaitan dgn kerjaya dlln.....bersungguh2 guru2 mengajar di sekolah dgn pelbagai teknik dan method...namun masih ramai yg tidak gemarkan subjek ini untuk dipelajari di sekolah mahupun di isntitusi pengajian tinggi melainkan pelajar itu mengambil jurusan tersebut.

ada pleajar2 yang berjaya mendapat markah yang cermerlang untk SPM namun tidak dpt kaitkan apa yg dipelajari dengan kehidupan.

Moga ada kajian yang mendalam dilakukan untuk meneliti lagi silibus dan cara pembelajaran serta pengajaran subjek ini.Kalau boleh, biarlah bnyk praktikal dan banyak aktiviti yang boleh membantu pelajar mengapplikasi apa yg dipelajarinya dan dapat membaja perasaan sayang, cinta dan menghargai sejarah.

All the best :)

date Tuesday, October 26, 2010

Pagi tadi aku bersama dgn bebudak aku dpt juga ke Mahkamh Tinggi Syariah Shah Alam.
Setelah beberapa bulan budak2 aku plan....Alhmdlh dpt jugak ke sana walaupun hanya untuk seketika....mendengar kes perbicaraan dan dapat bersama dgn pegawai2 yg pakar dlm undang2 untuk sesi soal jwp.

Terima kasih kpd pihak Mhkmh, pegawai2 yg entertain kami....dan as usual Tuan Tamar kita yg selalu memberi khidmat nasihat untuk sesi lawatan ni. Budak2 aku as usual tak berhenti2 mengangkat tangan untuk bertanya soalan...ada yg soalan mencuit hati kami semua... ketawa pun ada.

Excited sungguh budak2 tu sampai sanggup dtg awl ke kolej maklumlah pertama kali nak dengar kes2 ni berbanding shbt2 yg bekerja dlm bidang ni...namun ada juga cabaran sedikit..technical problem...tunggu bas khas yg tak kunjung tiba...jadi terlewat sikit ke sana dan terlepas beberapa kes.Namun Alhamdulilah, stndts aku dan aku jugak berpeluang mendengar kes2 yg dibicarakan.

Aku bukanlah nak bincang tentang kes2 yg dibicarkan dgn terperinci.Cuma moga boleh dijadikan iktibar kpd kita semua.

Antara kes yg dibicarakan sudah acap kali kita dgr atau baca di dada akhbar dan majalah.
Tuntutan ganti rugi untuk majlis pertunangan dan juga majlis perkahwinan yg tak jadi.
Antara kesimpulan yg dpat aku buat di sini:

*Sudah bnyk kes di mana pihak pasangan/pengantin -lelaki ataupun wanita tidak berapa tahu keadaan pasangannya dari segi status perkahwinan,kerja dan lain2.Samada statusnye dirahsiakan atau bagaimana...?
contoh:si pasangan memberitahu bahawa belum brkahwin tapi sebenarnya sudah berkahwin dan masih beristeri (ataupun bersuami..ni kes mmg berat la)

kdng2 dlm bercinta...mungkin bnyk yang terlepas pandang
ada jua kes melalui org tgh...pun ada juga kes penipuan
ada juga kes di mana psgn tu tahu status pasangannya tetapi tidak dimaklumkan kpd ahli keluarga atas sebab2 tertentu

aku bukan nak bincang soal siapa yg salah....tp bila melihat ahli keluarga dipanggil menjadi saksi untuk memberi keterangan..rasa sayu dan simpati melhiat air muka dan wajah ahli2 kelaurga yg terbabit.... dpt bygnkan perasaan mereka yg bercampur baur...lebih2 lagi bila ada org lain yg mendengar kes tersebut.

*towards the end of the session...oh upenye ada sesi makan2 ...tak sangka...tq atas layanan dan keperihatinan...aku tengok bebudak aku mcm dah lupa yg ada sbhgn dp depa ada kelas yg perlu dihadiri....mcm best je duk situ...tanya soalan dan menjamu selera.Insya Allah, moga dpt mengadakan sesi sperti ini lagi.Shukran jazilan.

date Tuesday, October 19, 2010

Baru je sudah pembentangan bajet belanjawan negara bagi tahun 2011.
Apa nak komen?aku mcm biasa....tak dengr pun hehehe....sari lepas tu baru aku baca kat akhbar nengok apa yg dpt benefit hehehe.....
Ramai yg ckp bajet kali ni antara yg terbaik...sebab...nak dekat pilihanraya tu kata depa la
Ada yg ckp....bengang gak aku...sebab......bnyk tuk org keje gomen ...ni dp pandangan kengkawan lepas dgr bajet thn2 lepsnya
Kali ni...katanya...bnyk diberikan utk swasta...
sapa nak beli umah pertama...ada kelebihan....katanya...
Namun apa pun...aku rasa....aku yg kena mula bajet tuk diri aku sendiri.....bajet sendiri yg mmg dah terbajet2...phewww..... hehehe....

date Saturday, October 16, 2010

Akta jenayah sihir perlu ada

Oleh SHAHRULANOOR ISHAK
shahrulanoor.ishak@kosmo.com.my

KUANTAN - Malaysia disaran agar menggubal Akta Jenayah Sihir bagi membanteras kegiatan jenayah menggunakan ilmu hitam serta mengekang amalan itu daripada berleluasa di kalangan masyarakat melalui mekanisme perundangan.

Pensyarah Kanan Sekolah Pengajian Islam Kolej Antarabangsa Institut Kemahiran Ikhtisas Pahang (IKIP), Dr. Mahyuddin Ismail berkata, penggubalan akta berkenaan memberikan kuasa kepada pihak yang berkenaan untuk mengambil tindakan berhubung jenayah membabitkan sihir.

Menurut beliau, langkah itu wajar diambil supaya pengamal sihir boleh dibawa ke muka pengadilan dan diadili sebagaimana kes-kes jenayah lain.

"Bukan hanya di Malaysia tetapi negara-negara lain juga mengalami masalah sama (sihir) tetapi tidak ada penyelesaian dari segi undang-undang.

"Sebenarnya, jenayah sihir ini boleh dibuktikan di mahkamah syariah dan sivil," katanya ketika membentangkan kertas kerja pada Seminar Undang-Undang Jenayah Sihir di Kolej Antarabangsa IKIP di sini semalam.

Seminar anjuran bersama oleh Kolej Antarabangsa IKIP, Yayasan Pahang, Jabatan Kehakiman Syariah Pahang dan Majlis Agama Islam Pahang (MAIP) itu dirasmikan oleh Hakim Mahkamah Tinggi Syariah Kuantan, Datuk Rahman Md. Yunus

date Tuesday, October 12, 2010



Planet digelar Bumi Baru ditemui


LAKARAN artis menunjukkan planet Gliese 581g.

--------------------------------------------------------------------------------


LOS ANGELES - Lima pakar astronomi Amerika Syarikat (AS) menemui sebuah planet baru dikenali sebagai Gliese 581g yang kelihatan seperti Bumi, lapor beberapa buah akhbar semalam.

Planet itu terletak di satu kawasan yang dirujuk sebagai zon kehidupan kerana suhunya tidak terlalu panas atau sejuk bagi cecair membentuk lautan, sungai dan tasik serta berada pada jarak 20 tahun cahaya dari Bumi.

Planet itu mengelilingi satu bintang yang yang dianggap seperti matahari.

Bintang itu diberi nama Gliese 581.

Planet itu berpusing mengelilingi bintang itu setiap 37 hari untuk satu putaran penuh.

Ia didapati tiga kali besar daripada Bumi namun berada dekat dengan bintang itu pada jarak 22.5 juta kilometer.

Planet yang digelar sebagai 'Bumi Baru' itu mempunyai satu bahagian yang sentiasa siang manakala bahagian yang bertentangan selalu malam kerana ia tidak banyak berputar.

Kumpulan pakar itu tidak dapat mengesahkan sama ada wujud air di planet tersebut.

Namun, salah seorang pakar astronomi, Dr. Steven Vogt dari Universiti California di Santa Cruz yang mengetuai kajian itu percaya terdapat peluang kehidupan di planet tersebut.

Graviti di planet itu sama seperti Bumi sekali gus membolehkan seorang manusia berjalan tanpa menghadapi sebarang kesukaran.

Menurut Dr. Vogt, bintang yang menjadi matahari di planet itu berada pada kedudukan sama pada setiap masa.

Sebuah kapal angkasa yang mempunyai kelajuan hampir dengan cahaya memerlukan masa 20 tahun untuk tiba di planet itu.

Penemuan itu dibuat selepas 11 tahun pemerhatian dijalankan di Balai Cerap W. M. Kec di Hawaii. - Agensi

date Friday, October 1, 2010

Dilaporkan Musytari akan berada kira-kira 592 km dari Bumi lewat mlm Isnin.
Jarak terdekat dgn bumi sejak 1963.
Musytari berada dekat dgn bumi setiap 12 tahun.

Subhanallah.Tiap kejadian itu ada hikmahnya.

date Sunday, September 19, 2010

Lama dah aku tak update blog aku ni.
Hanya beberapa hari saja Ramadhan Al-Mubarak akan melabuhkan tiranya...dan memberi laluan kpd Aidil Fitri.Rasa sedih juga....seperti cepat sungguh Ramahdan berlalu kali ni.Moga diberi peluang dan ruang oleh Ilahi untuk menempuh Ramdhan lagi pada tahun berikutnya Insya-Allah.

Moga amalan diterima dan Selamat Menyambut Aidil Fitri kepada semua sahabat.Mohon ampun dan maaf atas segala kesalahan dan kesilapan.Moga sahabat semua ceria dan gembira pada hari raya nanti bersama keluarga tersayang, dilindungi dan diRahmati Allah selalu.Amiin.

date Monday, September 6, 2010

Moga sahabat semua sihat.dah 3 hari kita berpuasa...Insya Allah diberi kekuatan diri, istiqomah dalam membuat amalan dan kebajikan.Moga semuanya diterima Allah dan kita memperoleh iktibar dalam menjadi insan yg lebih berkualiti.
hari pertama puasa...kwn sekerja aku walau non-Muslim dia mmg peka dgn apa2 occasion atau perayaan lalu dpt la aku buah kurma mcm thn2 sebelum ni.
ada jugak yg beri order untuk kek lapis sarawak dan tart nenas bentuk hati tu...kalau ada yg nak order, bagitau ye :)

harini salah sorang kwn sekerja aku bg broucher persatuan menembak.beberapa bulan yg lepas dia ada ajak aku kalau nak ikut pergi training tumpang keahlian dia.harini bila dpt broucher tu semangat pulak aku rasa tapi tak dptla nak join harini....ingat nak duk umah lepas kerja buat apa yg patut lebih2 lagi pd bulan puasa ni kan.
bila aku habaq kat dia...untuk memegang senjata dan belajar menembak ni merupakan salah satu `dream' aku...dia mcm heran je hehehe.dah lama aku teringin nak join tapi takde kwn yg nak bwk.nak gi sorang tak berani la pulak huhuhu.masa zaman belajaq dulu...ada la join kelab memanah kampus.ni aktiviti riadah yg digalakkan rosulullah jugak kan.

masa kecik2 dulu...mmg tak reti erti penat...petang2 lepas buat kerja sekolah masih boleh berlari, melompat bermain degn kwn2.setiap kali puasa rasa seronok sgt sebab lauk kegemaran mesti disediakan emak pada hari pertama sahur dan berbuka.umur 5-6 tahun dpt makan sambal udang galah dgn telor masin serta papedom dah kira makanan paling istimewa sgt tu hehehe.skg ni, dapat mkn apepun takape asalkan masak sendiri sebab kdng2 lauk yg dibeli di pasar ramadhan ada yg mcm nak basi...tak fresh.smlm je beli nasi kerabu...mmg sedap :).

tak sabar rasanya nak tunggu 26hb sebab Insya Allah aku balik kg cuti seminggu sekali dgn cuti Merdeka...dept bagi cuti ....dpt gak berpuasa,berbuka,bertadarus dan bertarawikh dng abah dan mak nanti.

Moga kita semua diberi peluang oleh Allah untuk menempuhi Ramdahan AL-Mubarak ini dengan cara yg sebaiknya sehingga ia menutup tirainya.Mendapat semangat yg teguh dgn penuh keimanan seperti sahabat2 Rosulullah di mana tetap istiqomah ber-qiamullai pd mlmnya dan berperang pd siangnya walaupun berpuasa masih tetap gagah berani dan ikhlas dlm perjuangan ke jalan benar.Amiin.

date Friday, August 13, 2010

Ni email yg saya dpt dp seorang sahabat.Renungilah ia.

Do'a malaikat Jibril menjelang Ramadhan:
"Ya Allah tolong abaikan
puasa ummat Muhammad, apabila sebelum memasuki bulan Ramadhan dia tidak
melakukan hal-hal yang berikut:

* Tidak memohon maaf terlebih dahulu kepada kedua orang tuanya (jika masih ada);
* Tidak berma'afan terlebih dahulu antara suami isteri;
* Tidak bermaafan terlebih dahulu dengan orang-orang sekitarnya.
Maka Rasulullah pun mengatakan Amiin sebanyak 3 kali.

Dapatkah kita bayangkan, yang berdo'a adalah Malaikat dan yang meng-amiinkan adalah Rasullullah dan para sahabat, dan dilakukan pada hari Jumaat.

Oleh itu saya ingin MEMOHON AMPUN DAN MAAF jika saya ada berbuat kesalahan, baik yang tidak sengaja maupun yang di sengajakan, semoga kita dapat menjalani ibadah puasa dengan khusyuk, diberkati dan dirahmati Allah S.W.T, Insyaallah.

************************
Saya juga mohon ampun dan maaf atas segala kesalahan, kesilapan dan kekhilafan.
Moga amaln kita bertambah dan diterima Allah.

Ahlan-wa sah lan Ramadhan AL-Karim.

date Friday, August 6, 2010











Sabtu lepas aku bwk pelajar2 aku ke Melaka.
Ke taman Mini Malaysia, Bandar Hilir dan Tempat Portugis.
Kami dilayan dgn sungguh mesara dan meriah sekali oleh pihak2 di sana.
Tq lah Ayu sudi dtg jumpa dgn aku kat Tmn Mini Malaysia. Sedap dodol yg ayu bagi tu.
Nanti jumpa lagi.Insya Allah.

date Wednesday, August 4, 2010

Kerap disaman letak kereta depan rumah
Oleh MUSTAPA LAKAWA
mustapa.lakawa@kosmo.com.my

KUALA TERENGGANU - Kereta kena saman hampir setiap hari.Masalah itu dihadapi penduduk Taman Perumahan Jalan Pejabat di sini selepas Majlis Bandaraya Kuala Terengganu (MBKT) melarang mereka meletak kenderaan dengan membuat garisan kuning betul-betul di hadapan rumah penduduk di situ sejak seminggu lalu.Salah seorang penduduk, Toh Chin Keong, 45, berkata, kenderaannya yang diletakkan di luar rumah disaman oleh seorang penguat kuasa MBKT semasa dia balik untuk makan tengah hari Isnin lalu."Sudah hampir 20 tahun saya tinggal di perumahan ini dan meletak kereta di situ tanpa sebarang masalah. Saya terkejut kerana perkara ini tidak pernah berlaku," katanya ketika ditemui Kosmo! di sini semalam.

Seorang lagi penduduk yang hanya mahu dikenali sebagai Madam Chua berkata, dia telah menerima empat saman dalam tempoh seminggu lalu."Malah, sebuah kereta saya yang rosak dan diletakkan di luar rumah turut disaman," katanya.Beliau mempertikaikan tindakan MBKT membuat garisan kuning di hadapan rumah penduduk sehingga menyusahkan mereka yang telah tinggal di kawasan itu sejak 20 tahun lalu.

*********************
huih baru pertama kali aku dengaq dan baca cerita macam ni.hahaha.
sian la kat depa yg duduk kat tempat tu.
teringin la aku nak cerita sikit pasal soal kejiranan ni (aku pernah ada sentuh sikit dalam entry kat blog ni dulu).ada stgh tempat, kwsn untuk letak kereta memang sempit, ada yg luas.ada jiran2 yg paham dan boleh bertolak ansur dan aada juga yg tidak.

jika kita hidup berjiran ni perlulah ada sikap tolak ansur namun jnglah hanya sebelah pihak saja.janganlah tidak mahu menyusahkan diri dan keluarga, kita menyusahkan pula jiran2 kita dengan membuka pintu pagar tanpa ditutup semula lalu mengambil separuh dp kawasn luar ruamh jiran kita, janganlah parking kereta betul2 depan gate dia tanpa minta izin..bila dia nak keluar..boleh pulak nengok aje sambil cekak pinggang (nengok kereta tu lepas ke tak).....janganlah pula membiarkan pokok2 yang sendiri tanam berdahan panjang sehingga menggangu ke tengah jalan....lalu parking kereta di tempat jiran yg bersih dan selesa kawasannya.
dalam Islam hidup berjiran ni kena banyak yg kena jaga....janganlah satu pihak je duk tolak satu pihak lagi kena lunsur (tolak ansur).
kalau tak tau nak memahami jiran2...eloklah buat sistem saman mcm cerita di atas tu.....hehehe.

date Thursday, July 29, 2010

Jadi tahanan dalam kereta bapa
Oleh MOHD. AZLI ADLAN

TAIPING - Dua beradik yang sedang menunggu ibu bapa mereka di dalam sebuah kereta jenis Honda Accord menghadapi detik cemas apabila ditawan selama dua jam setelah kenderaan itu dilarikan tiga lelaki dalam kejadian di Kuala Kangsar dekat sini kelmarin.Kejadian pukul 9.30 malam itu berlaku apabila adik-beradik berkenaan, Nurul Fatin Farhana Dzulkafli, 16, dan Siti Haidar, 6, sedang menunggu ibu bapa mereka yang berurusan di sebuah kedai foto di situ dalam keadaan kereta itu tidak dimatikan enjinnya manakala pintunya pula tidak dikunci.Difahamkan, mereka dilarikan sejauh 25 kilometer (km) sebelum ditinggalkan di sebuah kawasan gelap di Liman Kati di sini.

Ibu mangsa, Fauziah Shaafie, 44, berkata, beliau dan suaminya, Mejar Dzulkafli Ahmad, 48, singgah ke kedai foto di Jalan Sagor, Kuala Kangsar untuk mengambil gambar yang dirakam sempena majlis minum petang bersama Raja Muda Perak, Raja Nazrin Shah di sebuah hotel di Kuala Lumpur baru-baru ini."Kami meninggalkan anak kedua dan bongsu kami di dalam kereta yang tidak berkunci."Selepas 15 minit melihat gambar-gambar berkenaan, suami saya menyedari kereta kami telah tiada. Kami kemudian terus meluru keluar dari kedai itu dan mendapati Nurul Fatin Farhana dan Siti Haidar turut dilarikan," ceritanya ketika ditemui di rumahnya di Taman Mewah, Kamunting dekat sini semalam.

***********************
masih ramai org kita yang biasakan anak kecil dlm kereta seorang diri bila ingin masuk dlm kiosk, kedai, stesyen minyak.....dengan kereta yng masih ada kunci di dalamnya dan kereta dibiarkan tidak berkunci.moga jadi peringatan untuk kita semua.

date Wednesday, July 28, 2010

apa yang dilihat
dibaca
didengar
dialami
setiap tindakan
semuanya adalah sebahagian daripada
proses pembelajaran
dalam kehidupan
cuma kadang-kadang kita kurang peka
dengan tuntutan sekeliling kita
kerana ia mungkin berputar kembali
suatu hari nanti apa yg telah kita lalui
atau lakukan
tidak cukup dgn sijil dan sarjana yang dimiliki
Universiti Kehidupan itu
terlalu mahal harganya.

date Thursday, July 22, 2010

With time, women gain weight because we accumulate so much information and
wisdom in our heads that when there is no more room, it distributes out
to the rest of our bodies. So we aren't heavy, we are enormously cultured,
educated and happy.

Beginning today, when I look at my backside in the mirror I will think,
Good grief, look how smart I am!

Must be where 'Smart Arse' came from!

***************
hehehe....ape pun think positively...ye tak.
Bersyukur dan gembira dgn diri sendiri.Namun kalau nak buat perubahan yang baik utk
diri apa salahnya......jgn guna botox atau susuk udah le.

date Wednesday, July 21, 2010

Pengemis seksi jadi kaya kerana Internet
NINGBO - Seorang pengemis di China, Cheng Guorong menjadi kaya dan terkenal selepas gambarnya tersiar di Internet, lapor sebuah akhbar semalam.
Walaupun selekeh, berambut panjang dan berjanggut, lelaki tersebut memiliki wajah kacak yang menarik perhatian ramai peminat sejak gambarnya tersiar pada Januari lalu.
Guorong, 34, digelar pengemis paling seksi di China dan dia turut mengecapi status simbol seks di kalangan pengguna Internet.Nasibnya berubah selepas gambarnya dirakamkan oleh seorang jurugambar amatur ketika dia berkeliaran di jalan raya di bandar ini untuk meminta makanan pada tahun lalu.Tidak lagi menyelongkar tong sampah, Guorong kini menerima banyak tawaran iklan dan dia turut bekerja sebagai model peragaan.Pakaiannya semasa dia menjadi pengemis turut menjadi ikon fesyen.Para peminat lelaki tersebut turut menderma sebanyak 100,000 yuan (RM49,138) bagi membantunya memulakan hidup baru.Dia juga ditawarkan berlakon dalam sebuah filem mengenai kisah hidupnya yang diterbitkan oleh penerbit filem tempatan, Deng Jiangguo dan menelan kos sekitar 72 juta yuan (RM34.3 juta).

*******************
setiap orang ada potensi diri.cuma untuk mengubah dan berubah.bertuahlah jika ada insan lain yg sudi membantu untuk perubahan diri yang positif.....semolek-moleknya dan sudah pastinya yang tidak menyimpang dari kebenaran.

date Tuesday, July 20, 2010

`Seketul daging itu jika baik ia, maka baiklah seluruh jasad.Itulah sekeping hati kan'.
Hati yang menyayangi saudara seIslam sentiasa inginkan kebaikan dan merasa gundah gulana bila melihat saudaranya jauh tersasar dp jalan yang benar.....walau hanya jauh segaris cuma.
Hati juga kadang2 menguasai minda yang seharusnya bijak dan waras dalam menangani sesuatu keadaan itu.

Hari ini aku menjadi pendengar kpd cerita dan kisah2 yang melibatkan hati.
Aku kagum dengan seorang pelajarku ini walaupun masih muda usianya, kasih sayang kpd sahabat yg lain untuk melihat mereka berjaya dan berada di atas garisan yang benar membuatkan dirinya resah.Moga dirimu lebih kuat mengharungi hidup ini...dan teruslah berkasih sayang di jalan Allah.
Moga Allah memberikan kekuatan kpd hati2 kita dengan Rahmat dan kasih sayang Allah.

date Monday, July 19, 2010

Hari tu kat entry sini aku ada tulih pasal komuter coach khas tuk ladies je kan.
kemudian skg dah ada idea utk adakan coach khas tuk wanita untuk lrt putra pulak.
awal smlm aku naik komuter ke kl dr subang...ni crite dia.
bila ketapi sampai...aku terus bergegas ke coach yg ada tampal kata2 khas tuk ladies only.aku tersenyum riang....terbayangkan semua pompuan je dlm coach tu..aku bukan la feminist cuma nak elak dp bersesak dgn kaum adam.bila masuk je, serta-merta senyuman aku hilang melihat ada beberapa spesis lain dlm coach tu. then bila coach tu berhenti kat satu stesyen...ada dua lagi spesis yg dilarang berada dlm coach ini masuk....sorang tu duk sebelah aku...sorang lagi duk sebelah sorang adik ni.aku nengok adik ni dah tensyen.Aku pun menegur jejaka sebelah aku bagitau ni coach khas tuk wanita je.dia mcm terkejut dan mcm nak gi coach lain. aku ckp la train dah jalan pun nak kuar mcm mana.duk je la.then aku berinjak ke seat rapat dgn adik tu.


Adik 1 : Kak, orang kita ni memang teruk la.Tak ikut undang2.
Aku : Depa tak tau baca kut apa yg ditulis kat dinding.
Adik 1 : takkan tak tahu baca.Saja perangai macam tu.
Aku : Depa kena pi tadika balik.
Adik 1 : Kalau kat negara org..boleh plak ikut rules.Org luar pun sama je. Kat sini
ikut suka dia je.(aku nengok ada 2-3 org luar negara.....selamba je muka dia...then masuk pulak couple...pakwe/suami dia pun selamba je)
Aku : Boleh land kan.Buat le apa saja.Maybe, depa tak perasan kut.
Adik 1 : Alaa saya yg 1st time naik coach ni boleh nampak sign tu kat pintu luar.
Aku : Takpe la dik.Sampai kl sentral, adik buat aduan ye.

Sampai ke stesyen Bank Negara...aku gi buat aduan kat kaunter.Kata si staff tu dia memang dah nampak tadi dan akan ambil tindakan.On the way balik...ada lagi jejaka2 dlm coach khas tu.Sampai di kl sentral....polis buat spot check dan minta jejaka2 ini keluar secra terhormat.Wanita sebelah aku dukung anak lelaki dia berumur 1 thn lebih.Dengan senyuman dia kata kat anak dia dan aku "Man ni mcm mana pulak". hehehe.
By right tak boleh la kan...kalau ikut kata2 tu: ONLY FOR LADIES. Maka `he-she' pun tak boleh la.

Sebenarnya aku boleh je duk dlm coach yang utk lelaki dan perempuan asalkan tak berhimpit2 bersesak.Tapi bila dah dibuat sesuatu seperti coach khas...jadi hormatilah ia. Itu je.Kalau tak, baik tak payah buat ye tak.

date Friday, July 16, 2010

ESQ akhirnya dapat lampu hijau
Oleh SUHANA MD. YUSOP
suhana.yusop@yahoo.com.my

PUTRAJAYA - Muzakarah Khas Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia semalam memutuskan bahawa kursus Latihan Kepimpinan ESQ boleh dilaksanakan di negara ini dengan pengawasan sepenuhnya oleh panel syariah yang dilantik oleh ESQ Leadership Center Sdn. Bhd. (ESQ).

Pengerusi jawatankuasa itu, Tan Sri Dr. Abdul Shukor Husin berkata, keputusan itu dicapai setelah pihaknya membincangkan isu kursus ESQ sebanyak tujuh kali bermula April tahun lalu sehingga mencapai keputusan muktamad pada 16 Jun lalu.

"Muzakarah juga memutuskan supaya ESQ membuat perubahan dan memperbetulkan dengan segera fakta-fakta, kenyataan atau apa jua aktiviti, perlakuan yang boleh menimbulkan keraguan atau yang boleh ditafsirkan sebagai bertentangan dengan syariat Islam," katanya pada sidang akhbar di sini semalam.

Sebelum ini, Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan mengharamkan modul kursus motivasi anjuran ESQ itu kerana mendapati ajarannya menyeleweng daripada akidah dan syariat Islam.

Antaranya mendakwa bahawa para nabi mencapai kebenaran melalui pengalaman dan pencarian serta menekankan konsep suara hati sebagai sumber rujukan utama dalam menentukan baik dan buruk sesuatu perbuatan.

Menurut Abdul Shukor, pihaknya juga memutuskan kursus ESQ yang dipelopori Dr. Ari Ginanjar Agustian dari Indonesia itu mendapat pengawasan sepenuhnya oleh panel syariah ESQ yang direstui Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim).

Jelas beliau, pihaknya juga bersetuju membuat ketetapan bahawa panel syariah ESQ perlu bertanggungjawab serta memantau sepenuhnya pembetulan atau pindaan yang dibuat dan pelaksanaan tindakan tersebut hendaklah dilaporkan secara berterusan kepada muzakarah.
************************************
kadang2 aku terlepas pandang juga isu2 penting yg berlaku dalam negara kita ni,cuma baru2 ni je aku terperasan isu ni dan membaca artikel2 maklum balas dp pihak2 yg terlibat; ESQ , dan komen2 pakar2.
ape pun.....kita sebagai individu ni perlu berhati2 sebab kadang2 mungkin bukan organisasi tersebut tetapi mereka yang mengendalikan sesuatu pogram mungkin membawa ajaran yg agak bertentangan dgn Islam tanpa kita sedari.jadi bukan hanya memantau organisasi tetapi juga kpd individu yg menyampaikan maklumat atau membuat pogram itu.

date Thursday, July 15, 2010

1.jika kamu mahu mengeluh, mengatakan sesuatu yg tidak baik...fikirkan tentang seseorang yang tidak dapat bercakap sama sekali
2.bila kamu mahu mengeluh tentang rasa makananmu....fikirkan orang lain yang tidak punya apapun untuk dimakan hari ini
3.sebelum mengeluh tentang tidak punya apa-apa...fikirkan tentang seseorang yang meminta-minta di jalanan
4.jika kamu mengeluh bahawa kamu itu buruk......fikirkan tentang sesorang yang berada pada tingkat yang paling buruk daripada kamu
5.bila mengeluh tentang suami atau isteri...fikirkan orang lain yang memohon kpd Tuhan untuk diberikan teman hidup
6.jika kamu mengeluh tentang hidupmu hari ini....fikirkan tentang seseorang yang meninggal terlalu awal
7.Sebelum mengeluh tentang anakmu... fikirkan orang lain yang belum mempunyai cahayamata
8.Bila mengeluh tentang keadaan rumahmu kerana pembantumu tidak menjalankan tugasnya... fikirkan tentang orang lain yang tinggal di jalanan
9. Jika mengeluh tentang perkerjaanmu... fikirkan tentang pengangguran orang lain

*Kita semua menjawap kpd Sang Pencipta.Ketika bersedih.....berterima kasihlah kpd Allah bahawa kamu masih hidup.
*Cintailah orang lain dgn perkataan dan perbuatanmu

*Anda tidak mencintai seseorang kerana dia cantik atau kacak.Mereka itu cantik atau kacak kerana anda mencintainya.

Kata2 ni aku ambil daripada sebuah buku bertajuk Keramat Seorang Ibu oleh Mohamad Qayum A.Badarudin.Moga ia menjadi satu penyuntik semangat diri.

date Wednesday, July 14, 2010





Karnival Flora baru je bermula sabtu baru2 ni di Presint 2, Putrajaya.
Aku gi dgn kwn2 pagi semalam.Ramai betul orang.
Mcm2 bunga ada....cantik sungguh....paling cantik pelbagai jenis bunga orkid termasuk orkid hutan.Satu kawasan yg luas disediakan untuk melihat pelbagai jenis bunga2 hidup yang segar termasuklah pelbagai jenis landscape...sempat le lepak bawah pokok berkelah tepi tasik rasa mcm duk dlm kebun2 buahan je..sejuk segar dan nyaman.
Satu kawsan lagi disediakan untuk gerai2 barang2 seperti tikar sarawak,barang2 hiasan,cenderhati, lukisan,bengkel melukis dan lain2....satu tapak lagi disediakan untuk menjual benih2 pokok buah dan juga bunga.Di sebelah tempat letak kereta pulak ada pula tapak untuk makan2 dan gerai buahan2.

Karnival ni akan berjalan sehingga 18hbJulai ni (ahad).Kalau nak pergi tu bawaklah payung ke topi ke....cuaca amat panas pada pagi dan awal petang kemudian beransur nak hujan kemudiannya.

date Monday, July 12, 2010

Sotong adalah sejenis hidupan laut yang mempunyai pelbagai jenis.Ada sotong kurita dan sotong jenis biasa kita makan tu.Sotong boleh membesar sehingga menyamai saiz manusia dewasa atau separuh manusia dewasa.Aku mmg suka makan sotong lagi-lagi kalau dibuat sambal tumis.Perkataan sotong juga digunakan untuk dilabelkan kepada orang lelaki yang agak lembut perwatakannya.Aku rasa tak eloklah kita memberi gelaran mcm tu kpd seseorang kan.

Apa kelebihan sotong?Ia mempunyai dakwat untuk disembur kpd musuhnya sebagai salah satu senjata untuk mempertahankan diri.Baru2 ni aku ada nengok rancangan khas tentang sotong di National Geographic, TV1.Sotong yang bersaiz sebesar manusia atau kurang sikit dp saiz manusia dewasa mampu melemaskan manusia dgn mengunakan jari2nya yg banyak itu.setelah lemas...bolehlah dia pulak memjadikan manusia sebagai lauknya.
Kelebihan sotong pada musim demam bola sepak dunia pula ialah..meramalkan kemenangan dan kekalahan pasukan bola sepak ..hahaha.Patutlah Maradonna marah sgt sebab sotong pulak meramalkan pasukan dia kalah 4-0 ke tangan German.Memanglah tidak logik.Sotong Berlin di German ni digunakan untuk meramalkan dan kebetulan ramalan2 mengena sehinggalaha Spain menang dlm perlawanan mlm semalam.Hehehe.....kalau sotong tu diberi gaji dan bonus...kaya dah dia.Tapi sotong tak perlu risau kalau ada yg berjudi pun dia takkan kena tahan hehehhe.Kelakar dan menarik juga dgn kisah sotong dan piala dunia ni tapi janganlah sampai menjadi khurafat pulak.Err....aku nak tanya la sotong tu...pilihanraya umum nanti...party mana boleh memerintah Malaysia?Kadang-kadang mual juga dgn seribu kisah politik Malaya ni..sesekali layan cerita sotong ni..ok gak..just untuk ketawa ceriakan diri.

date Thursday, July 8, 2010

Kalau sebelum ni dah ada coach khas disediakan oleh komuter untuk penumpang wanita sahaja, sekrang ni dah ada pula kereta MyVi edisi khas untuk wanita.Cuba baca sebahgian petikan daripada akhbar kosmo on line ni.

Model terbaru edisi khas Myvi bersesuaian untuk pemandu wanita yang memiliki ciri-ciri yang disenangi kumpulan itu mula berada di pasaran mulai hari ini.
KUALA LUMPUR - Memiliki kereta yang sinonim dengan perwatakan wanita menjadi impian pemandu wanita di negara ini, tetapi tidak banyak syarikat pengeluar kereta yang memberi tumpuan untuk memperkenalkan model kereta bersesuaian untuk kumpulan berkenaan.
"Kami memahami keperluan dan pentingnya bagi mereka (wanita muda dan wanita bandar) untuk mempunyai cermin solek dalam kereta (hehehe....kire penting juga la ni yer) "Oleh itu, kami menyediakan sekali cermin itu di bahagian sisi bahagian pemandu dalam model kali ini," katanya dalam satu kenyataan di sini semalam.

Aku ingatkan ada yg betul2 special untuk wanita ni macam kereta khas ini dikecualikan pembayaran parking untuk shopping dan lain2 lagi hehehe.Nampaknya sekarang ni bertambah keinginan orang ramai atau pihak tertentu untuk memikirkan sesuatu yg khusus untuk wanita; untuk keselamatan dan lain2 lagi.Tertarik dgn kenyataan D.S Azalina bahawa coach komuter khusus untuk wanita tidak dapat menjamin keselamatan diri mereka 100% tetapi untuk keselesaan wanita itu sendiri, maka ia perlu diteruskan.Apa-apa pun yang dilakukan jika memberi manfaat bersama, aku sokong asalkan tidak lari dp landasan yg benar sebagai contoh tak perlulah nak meminda atau membatalkan sesuatu yg hak contohnya mempertikaikan hukum agama kononnya demi untuk keadilan wanita (yang seberanya tidak benar2 faham apa keadilan yg mereka cari itu).
Baru2 ni juga 2 hakim syariah wanita pertama telah dilantik.Tahniah kepada hakim2 ini.Err rasanya hakim wanita lagi tegas ke?.....

date Wednesday, July 7, 2010


Taman Negara Pahang.
Antara aktiviti di sana - night jungle walk
* gambar mentadak, ulat beluncas,kupu-kupu,labah2 sedang renovate rumahnya (jenis Golden Web Spider-tali sarangnya seperti benang emas warnanya),Rumah Melayu (Malay House-chalet di situ)

date Monday, July 5, 2010

Alhamdulillah dapat juga bercuti agak panjang sket lebih kurang 3 minggu di kampung bersama abah dan mak.Selepas pogram2 dgn stdnts termasuk ke Taman Negara tu dan juga ke ganu dan sempat ke kontan kejap....aku pun terbang balik ke kl malam tu jugak.Then terus ke kampung.Petang semalam sampai sunway dr kampung. Harini mula masuk opis tapi kelas bermula khamis ni.Tq la kenkawan yg menjadi tuan rumah masa jalan2 tu.Ina la jadi pilot bawak aku ke sana ke mari tunjuk keindahan tempat di ganu dan juga sempat le ke kenduri kawan di Felda Belara.Sungguh ayu dan anggun sahabat pada hari bahagianya.Sehari sebelum tu sempat ke kontan kejap dgn ina dan anak buah dia yg 4 org tu.Sedap juga nasik kukus di kontan....beratur punya la panjang dan lama nak dptkan nasi tu.Then singgah ke pantai on the way back dr kontan.Tak dpt lupakan detik cemas bila ada org mengamuk di pantai,cemas juga aku dan ina nak menyelamatkan anak2 buah dia yg cute2 tu. Bila balik kg baru terasa letih termasuk la keletihan ke taman negara tu...maklumlah lama tak bereksesais dalam hutan.

Kat kampung pun banyak kenduri-kendara,aku pergi la jugak ke salah satu kenduri tu.Dapat juga menjenguk makcik di Ipoh dan juga ke kroh yang mana nama baru ialah pengkalan hulu menziarahi sahabat lama ayah kira keluarga angkat juga masa kami tinggal di sana 20 thn lebih yg lalu.Dapat juga pergi jenguk sekolah rendah lama aku...bangunan asal kayu tu masih tak berubah cuma ada penambhan sebuah bangunan batu.Tok Ali pulak menjamu durian dp pokok sendiri dan tok cik (isteri beliau) pula memasak nasi lemak kegemaran aku pada keesokan harinya sebelum kami berangkat pulang ke kampung. Tok cik dan tok ali ni macam tok aku sendiri.Dulu depa ni berniaga di kantin sekolah untuk menyara anak2 sekolah.Alhamdulilah semua berjaya.Nasi lemak dan sambal bilis tok cik masih sedap sama je rasa mcm dulu2jugak.Dlm perjalanan balik sempat ke bukit berapit iaitu betul2 sempadan betong, Siam.Sehari sebelum tu anak tok ali pelawa kami ke siam tapi memandangkan kesuntukan masa jadi kami pegi sendiri je esoknya tapi hanya di kawasan malaysia ja.tak sangka nak balik kena jugak cukai hahaha....nama je kawasan bebas cukai.

Dah lama bercuti dgn mak abah...rasa liat pulak nak balik sunway.sampai umah di sunway pun sunyi je rasa.Ape pun2 this is life sebagai anak perantau.Sometimes hidup ni sukar dijangka apa yg akan berlaku dan dilalui sama juga dgn cerita kwn aku ni.Tgh rehat lepas solat dhuzur, aku dpt call dp kwn ni.Dgr suara yg agak resah..aku ajak jumpa.Rupenye sahabat dan adiknya diuji dgn ujian yg berat.Bisnes yang baru dijalankan disabotaj dan mcm2 lagi oleh kawan yg dikenali dan dipercayai.Sayu nengok airmata2 yang bergenang di kelopak shbt2 ni.Teringat aku dgn insiden yg berlaku di depan mata aku minggu lepas.Masa aku keluar dp kereta menuju ke Tabung haji di kg, aku nampak ada makcik ni menangis di luar bangunan.Selepas ditanya, makcik tu bagitau yg dia baru je kena ragut.Dia baru je keluarkan duit RM2000 untuk bagi pada anak yang masih belajar.Menangis2 makcik tu.
Nilah kehidupan ada ceria,ada sayu,ada duka.Macam pemain bola sepak dan peminat2nya la.Demam piala dunia hahaha....yang paling buat org berduka lara sebabkan mutu pengadilannya....ada betoi ka?Tu pengadilan manusia...kalau pengadilan yg Esa....dah pasti tepat,terperinci dan adil.Moga hari2 kita sentiasa membuatkan kita dapat tersenyum sekurang2nya memberi sebuah senyuman kepada diri dan org sekeliling kita.Yang buat aku tersenyum dan terharu bila mendapat panggilan malam semalam dp seorang adik junior UIA dulu.Tq Maz for your effort cari akak siap google kat internet...akak cuba jugak tapi lum berjaya hehehe.Alhamdulillah tumpang gembira dah grad dan menjadi pendidik, eppy juga dgr cerita2 adik2 yg lain.Moga suskes selalu ye dik.

Cerita-ceritet ni kena letak ke tepi...sekarang bermulalah epsiod seterusnya di bumi sunway ni....

date

Aku baru je balik dari Taman Negara,Pahang.Sampai umah agak lewat malam semalam sebab van encik Faiz yang bekerjasama sama dgn Nusa Camp Hilday Village mengalami kerosakan teknikal sedikit.Sempat le singgah di Masjid kat are bentong tu solat isya'.

Alhamdulillah perjalanan aku dan stdnds aku berjalan dgn baik dan kami semua selamat pergi dan balik. Kali ni kami pergi dlm kumpulan yg amat kecil, disebabkan beberapa hal ada yg tak dpt join dan kami pula terpaksa memendekkan hari utk tip kami ni daripada 3 hari 2 malam menjadi 1 malam je.

Banyak pengalaman baru dan indah di sini.Ni pertama kali aku ke taman negara.Mmg terasangat hutanlah berbanding dgn hutan2 biasa yg aku join trekking dna camping dulu2.Mengikut encik Faiz, endau rompin lagi lah tersangat hutannya kerana masih virgin.Tu kalau sape2 mmg nak betul2 trekking memang sesuai lah.Aku?rasanya dah tak larat dah kut....kalau trekking simple mcm kat kami buat kat taman negara bolehlah.

Bertolak 9.30am daripada kolej dan singgah sekejap di kl kerana encik driver van ada hal sekejap.jadi meneresukan perjalanan dlm jam 11.35am.Sungguh best bila dah masuk area jerantut, nengok sebahagian sungai pahang dalam hutan belantara tu.Dah nak sampai ke jeti kuala tahan, aku nampak dua orang pemuda org asli naik motor....fuhhh sorang tu rambut dia dah berkaler merah oren.Inilah kemodenan yg bagi aku merosakkan cara hidup mereka yang sepatutnya dikekalkan.Sampai di jeti, kami ke restoran terapung milik Nusa Camp.Ada lebih kurang 3-4 restoran terapung di situ.Kami makan2 dulu memandangkan dah jam 2.45pm...sungguh lapar sekali.Then aku dimaklumkan encik faiz yg kami kena seberang sungai ke Perhilitan untuk daftar kemasukan kami di situ.Wah naik bot kecil yg tak berdinding seberang sungai pahang sungguh nyaman sekali....takut pun ada gak sket hehehe.Setelah urusan registration selesai dan kami dimaklumkan undang2 serta larangan2nya....kami pun balik semula ke restoran terapung.Sepatutnya kami kena sampai ke camp kami sbeelum jam 3.00pm untuk trekking ke gua telinga memangdangkan dah terlewat.Atas jasa baik staff nusa camp....kami diberi offer naik bot kecil untuk aktiviti kedua kami iaitu rapid shooting dibuat awal.So dgn bot rapid shooting tu kami dihantar ke camp oleh encik Prewei (gelaran dia)...ambil masa 15 minit utk sampai ke camp.subhanallah....cantiknya pemandangan sepanjang kami merentasi sungai.baik hati encik prewei tu...sanggup beri kami masa untuk mandi,solat,rehat kejap then jam 4.45 kami mulakan aktiviti pertama.

aktiviti rapid shooting lah yg paling aku rasa best.melihat kebesaran Allah dengan keindahan alam....kesegaran udara dan airnya.sungguh tenang sekali aku rasa...begitu juga dgn stdns aku.kami semua duduk diam dalam bot kecil tak berdinding tu tanpa suara.semua asyik melayan perasaan dgn view dan mendengar bunyi air sungai tu lebih2 lagi bila melaui jeram2 ....bunyi air yg berombak dan berlaga dgn batu2 mmg menajdi satu irama yang sungguh indah dan mengasyikkan.bak kata sahabat yang bnyk beri info tentang aktiviti ni dulu serta rekomenkan nusa camp ni....air sungai dan air terjun ni menjadi ratib zikir.tengah leka menghayati kenidahan alam ciptaan Allah itu, tiba2 terdengar sayup2 suara encik prewei yg tenggelam timbul dek bunyi arus jeram yg kuat....kita sampai sini je...nak tak saya bawak jauh lagi khas tuk group awak......wahhhh spesel tu mesti la nak.......on the way nak balik ke camp kami singgah di kampung org asli kaum batek.sempat la tengok cara hidupkan api cara tradisional,menyumpit.kaum batek kat sini jeis pindah randah...mmg pure dan simple kehidupan depa.tinggal dalam rumah kecil mcm hut tu tak berdinding dan berlantai tanah....aku hanya nampak sebuah cerek untuk masak air.walaupun tok batin tu hidupnye simple dan tak la berrambut blond atau merah tapi speaking londonnya fuhhh dasyat.

banyak lagi cerita yg nak aku ceritakan terutamanya pengalaman istimewa.gambar akan aku letak di sini nanti ye memandangkan camera aku dah nazak kerana terendam dalam air sungai terjun abai tu.kad camera tu pulak ada pada stdnt aku.lupa nak ambil semalam.nanti aku sambung cerita lagi....rasa nak rehat dulu...dah kejang kaki2 ni...dah abis aktiviti baru aku terasa.shbt2 pun selamat bercuti yg dpt cuti tu...yg bertugas pun selamat bercuti di hujung minggu.aku akan ke ganu esok...ke umah kawan di paka then ke kuala terengganu.lepas tu terus bercuti di kg sehingga awal bulan julai.tq lah pada staff nsua camp yg banyak bertolak ansur dgn kami....termasuklah terpaksa check out lewat sebab ada hal yg tak dpt dielakkan dan juga en.Nizam, nature guide kami yg sangat baik,bnyk menolong,bersabar dgn kerenah kami.
Ek oi lah (selamat jalan dalam bahasa Kaum Batek)...taman negara...insya-Allah moga dpt ke sana lagi.

date Wednesday, June 9, 2010

aku dah terlalu letih fizikal dan minda.bila ina dtg ada kursus kat S.Alam dgn bawak anak sedara 3 org yg comei tu bgtau nak bwk depa gi mandi kat wet world Shah Alam, aku ckp awat tak bwk ke sungai congkak ke ulu yam.ina pun setuju apatah lagi hero dan heroin cilik tu.yeaaa.....aku yg lebih suka sebab dah rindu sgt irama air terjun dan kesegaran air sungai.
dari umah aku kalau ikut jln cheras ke ulu langat tu dekat je tp kami bertolak dr shah alam pagi tadi selepas membeli makanan di pasar tani yg sgt luas tu untuk dibawak bekal.

nak ikut jln dekat tapi 2-3 kali tersalah masuk lane dan simpang last2 patah balik ke jalan umah aku kat sunway hehehe.....akhirnya dlm jam 10pagi kami dah sampai area ulu langat stop kat kedai kakak ni minum minuman panas dan pekena nasi lemak sebab blum breakfast lagi.dekat situ ada kolam air panas.bnyk gak org dtg ke situ.sempat juga berbual dengan kakak tu.dia dah 3 tahun berniaga makan secara kecil-kecilan.aku ada juga bagi idea yg tak le bernas sgt sebab aku tak reti berbisnes pun.cuma beri pandangan aku,moga akak akan terus sukses ya.suami kakak tu siap pesan,hari ahad dan sabtu jalan mesti jem masa nak balik nanti.so kami mesti tinggalkan tempat tu selewatnya jam 3 petang.

drive punye drive dah terlajak jalan masuk simpang untuk hiking gunung nuang.kami patah balik dan bersetuju untuk berhenti di satu tempat ni sebab dah tak sabar rasanya nengok air sungai yang jernih tu.nama tempat ni lubuk manggis.penuh dengan pokok-pokok buahan termasuk pokok pinang tapi tak nampak pulak pokok manggis.sape2 yang nak camping,buat program pun boleh ke sini.ada padang,ada kawasan bukit, ada juga dibuat pondok2 kecil siap tempat memanggang ayam atau ikan di tepi sungai tu.setelah memilih port utk lepak dan membayar rm20 (kena bayar sebab tanah ni milik individu dan dia ada staff2 untuk jaga tempat ni) hero dan heroin ina terus menjalankan aktiviti penting iaitu mencari anak2 ikan dan siput kecil...kata ina....lokan.aku pulak mula aktiviti menangkap gambar hatta gambar pakcik jual petai pun aku amik hehehe...siap pakcik tu suruh hero dan heroin cilik tu amik gmbr dgn dia.aku pun beli le seikat utk umi hero heroin tu kat ganu nuh.

alhamdulillah rasa segar dan tenang sangat berada di situ.aku leka dengan alunan muzik air sungai tu.insya-Allah nanti boleh pergi lagi.buat pogram untuk stdnts pun ok jugak, tempatnya sesuai untuk buat art therapy-drawing session kat situ.tq Ina dan hero heroinnya untuk kenangan yg manis ini.yang paling manis, bila kakak si hero tersilap ambil botol mineral yg adik dia isikan air sungai dan anak ikan.hehehe....awet muda 10 tahun tu.kata ina, bestnye org kat sini rumah tepi sungai....hari2 boleh ke sungai.aku rasa nilah rahsia org yang selalu berdamping dgn alam hijau ni,utan,sungai,air terjun......sentiasa tenang,awet muda dan sihat je kan.

masa nak balik tu...kami tersangkut dlm kesesakan jln raya.betul pesanan pakcik kedai tu, kalau selepas jam 3pm....akan sangkut dlm 1-2 jam.kereta bergerak amat perlahan tersangkut2.dua heroin dah tidur.ina masih setia drive.si hero masih rancak berbual dgn kami.aku terus amik camera dan snap gambar dr dalam kereta.si hero bercerita tentang kawan baru masa mandi di sungai tadi.

"nabila dapak kawang baru".
"ada pokcik tu royak arif panda berenang".
"sapo pokcik tu?"
"dok tahu.ada la pokcik tu".
"ye lah sapo pokcik tu.yang mana satu?putih2 tu ke"
"dok.itang,coklat".
hehehe...suka aku dengar depa ckp ganu nih.

Insya-Allah nanti aku buh gambar kat sini.esok pepagi nak bertolak ke taman negara Insya-Allah.doakan aku dan team selamat pergi dan balik.

date Sunday, June 6, 2010

di kala kesedihan kerana mengalami kegagalan...ingatlah Allahlah sebaik untuk mengadu
di kala keresahan...ingatlah dekatkan diri dengan Allah
hanya Allah yang tahu apa yang terbaik dan sesuai mengikut masa dan keadaan hambaNya.
jika hilang sesuatu, Insya-Allah akan mendapat ganti yang lebih baik dan bermakna.

Malam semalam aku dapat call daripada sahabat lama.Katanya dia dah cuba call aku banyak kali tapi tak dapat sebelum ini.
Berita gembira daripadanya....sudah pun bergelar seorang isteri dua minggu lalu.
Kendurinya pada esok hari..maaf sahabat tak dapat nak ku penuhi jemputanmu itu kerana jadualku sudah terikat sejak semalam lagi sehinggalah minggu hadapan.
Aku iringi doa.
Aku kenal sahabat sudah lama....di kala aku kesedihan yang amat sangat satu ketika dulu...kaulah tempat mencurah segala kedukaan itu....kau ibarat seorang kakak memberi suntikan semangat.Dalam berduka, kau masih boleh membuat jenaka...itu kelebihan dirimu. Dan aku juga menjadi tempat sahabat meluahkan segala kedukaan yang membuatkan dirimu amat kecewa untuk beberapa waktu lamanya.
Sesungguhnya Allah lebih mengetahui bila waktu yang sesuai untuk menerima apa yg diimpikan selama ini.
Sesunguhnya selepas meletakkan telefon semalam, aku berfikir sejenak....betapa kebesaran Allah itu mampu mengubah hati manusia dan pendiriannya. Kadangkala tidak terjangkau dek fikiran kita yang sudah semestinya lemah dan cetek. Asam di darat, ikan di laut, di dalam kuali bertemu juga.....walau berlainan benua.Moga perubahan itu adalah yang terbaik.

Sahabat....impianmu sudah tercapai...hanya tinggal dirimu untuk menakhodakan hidupmu agar beroleh Rahmat Allah di dunia dan akhirat.
Selamat pengantin baru untukmu duhai sahabat. Kebahagiaan tetap ada mengikut bagaimana ia ditafsirkan.

Moga kita lebih menghargai kehidupan dan bersyukur.

date Friday, June 4, 2010

di suatu daerah terpencil dari sinar lampu neon kota...
"alangkah bahagianya jika dapat merasakan kasih sayang seorang ayah seperti anak-anak lain.memiliki apa yang diingini seperti anak2 lain.'sudah tentu si ibu yang membanting tulang seorang diri tidak dapat memewahkan anak-anak....

"alangkah gembiranya dapat menaiki kereta mewah,berharta seperti sesetengah orang itu".

ini di antara luahan hati dan rasa mereka-mereka yang tetap mempunyai impian yang tinggi dalam hidup.
aku juga pernah menjadi pendengar setia kisah hidup seperti insan yang bermonolog di atas.

pernah ada anak gadis yang berlainan agama dengan kita bertekad untuk mengakhiri hayatnya kerana merasakan kekurangan kasih sayang seorang ayah dan kesempitan hidup.namun kewarasannya masih dapat berfungsi setelah mendengar pujuk rayu si ibu.kemudiannya beliau menggunakan pengalaman itu untuk membantu insan lain agar lebih menghargai sebuah kehidupan.

pernah ada anak remaja meluahkan perasaannya tentang kebosanan berada di rumah kerana tiada ibu dan ayah untuk meluangkan masa kerana dek kesibukan kerja lantas merasakan dia perlu melakukan sesuatu yang merimaskan ibu bapanya agar mereka lebih peka dan sedar kehadirannya.

pernah ada seorang ibu tunggal hanya terpaksa akur dengan keadaan kerana permohonannya untuk mendapat bantuan pendidikan untuk anak-anak ditolak.

pernah ada seorang insan yang menjalankan tugasnya sebagai seorang hamba Allah untuk membantu insan2 yang memerlukan.namun akhirnya menyedari bantuan2 yang dijanjikan hanya janji kosong dan telah hilang sejumlah wang yang besar.

ini adalah lumrah bagi insan untuk meluahkan apa yang tersirat di dalam hati.
namun,sesungguhnya kerana kelemahan diri membuatkan tidak berupaya untuk memahami apa yang di lalui.moga kita bersyukur dan menghargai hidup ini.

date Wednesday, June 2, 2010

minggu lepas, abis je marking paper aku terus gi beli tiket ketapi nak balik kampung...cuti wesak campur sabtu ahad,dapatlah duk kg beberapa hari.akhir2 ni aku selalu gak guna khidmat KTMB ni.
sampai je kat kaunter aku terus bgtau destinasi.amik masa yg agak lama juga untuk check dan proses tiket tu berbanding utk tiket komuter.satu kaunter je bukak.satu kaunter khas tuk ketapi antaranbandar tutup.sian pulak org yg berbaris panjang kat belakang aku.tapi kenapa depa tak beli tiket kat mesin tuh.(aku kata dlm hati je la).

Staff KTMB :"boleh saya tahu nama?"
Aku : nak kena tahu juga ke? (sejak bila pulak kena bagi nama yer)
Staff : yer, nak print atas tiket. Ni Cik ke Puan?
(emm...status pun nak tau jugak ke)
Bila dpt tiket, ia dicetak seperti ini : "En.Purple Crayon'.
Hahaha....

Tak lama tu komuter sampai....ada pengumuman..."coach kaler pink hanya utk ladies'.tapi bila ketapi sampai...takde satu pun yg kaler pink....seme coach campur2 je laki2 dan pompuan.

Sampai kl sentral, aku gi makan dulu.sampai tempat peberet aku tuh....ramainya manusia.bila dpt tempat tetiba ada sorang wanita ni dgn 3 org anak dia mint anak join aku sebab tempat lain seme dah penuh.aku ok je.sementara si ibu membeli beratur membeli makanan....si anak tu berbual dgn aku.pemurah dgn senyuman anak gadis tingkatan 3 ni.
"Cik (makcik....huh dah jadi makcik aku ni hehehe),sorang je ke ?'
"Ye.Adik ni dari mana nak ke mana?
"Dari CH nak balik umah kat S.Alam'.Dia dan adik2 baru je pindah ke CH ikut mak kena transfer kat sana.
"kenapa cik sorang je?' hahaha...aku senyum.
"dari opis terus ke sini". dia angguk...macam bnayak lagi nak tanya tu.....
"Best ke duk sana?Sekolah ok?'
"ok la, tapi biasa kat kl ni.Sekolah ok tapi cikgu.......tak ok le cik (senyum2).Kat sini dulu cikgu ok."
emm....then panjang lebar le cerita dia disampuk sesekali oleh adik lelaki yg darjah 6.Aku suka nengok si remaja ni, pemurah dgn senyuman.
Kemudian, ibunya pun datang...macam2 yg kami bualkan mcm dah kenal lama.Daripada isu CH hinggalah isu sekolah dan pendidikan.
Sebelum depa bergerak ke destinasi seterusnya, aku pesan la kat adik2 comel ni...belajar2 rajin2 jd anak2 soleh dna solehah (hehehe mcm dah kenal lama).Si bongsu tu lagi sekali mencelah "adik nak jadi saintis".aku senyum, Insya-Allah.
to be continued...

date Tuesday, June 1, 2010


sekarang ni ramai gak kawan2,stdnts, kenalan yg demam selsema,demam batuk.moga cepat sembuh semuanya.Amiin.
yang paling ketara ialah demam bola sudah terasa....hatta rancangan tv pun ada kisah2makcik main bole,perang bola dan mcm2 bola lagi lah emmm....

demam cuti pun akan tiba tak lama lagi......cuti...rehatkan minda...terasa bebas seperti layang2.....layang2 tetap bertali....bertuan.....namun jgn jadi ibarat layang-layang yang terputus talinya.

berbalik kpd isu bola tadi...tahniahlah Encik Sukidin kerana berjaya jadi refree dunia walaupun team malaya tak dapat nak menyertainya hehehe.walaupun agak pelik kenapa bola yg satu tu jadi rebutan para pamain (bak kata setengah org), aku minat la jugak nonton asalkan jgnlah sampai melalaikan kita udahle.

date Monday, May 31, 2010

Tadi aku jaga budak2 exam paper kesusasteraan Inggeris.tertarik nengok soalannya tentang `misplaced love' dalam novel dan filem yg depa belajaq dlm kelas.
aku ni bab sastera B.M pun tak reti apatah lagi sastera B.I.
cuma rasa berminat jugak kalau dpt menulis menggunakan lenggok sastera ni ataupun bahasa melayu tinggi.

apa maksud misplaced love?
adakah ia termasuk dlm kategori2 dialog2 di bawah ni?

"kalaulah saya tau dia tu bukan seorang ayah dan suami yg bertanggungjawab, saya dah tentu tak bercinta dan kahwin dgn dia'.(penuh kekesalan)
"hang tau dia tu keluarga yg berdarjat, mana sesuai berpasangan dgn dia'.
'si A tu memang dah `buta'.yg baik depan dia, dia tak nak.....yg buruk perangai tu jugak dia mau...mentang2 lah hensem'.

adakah unsur `misplaced love' ni ada dlm kisah2 seperti
*Laila Majnun?
*Romeo and Juliet?
*Tun Teja?
*Tun Fatimah?
*Puteri Gunung Ledang?
*Salina? (novel oleh Pak A.Samad ni mmg berat isunya tp sungguh bermakna mesejnya.
aku tak pernah nonton teater Salina tapi dpt bayangkan amat menarik dgn pelakun yg mantap(baca artikel tentang kisah ini)

ke....masih bnyk pengertian misplaced love ni?
ape pun jgnlah sampai menzalimi diri sendiri.kerana zalim itu adalah tidak meletakkan sesuatu pd tempatnya.....wallah hua'lam.

date Monday, May 24, 2010


Kalau masa kecik2 dulu selalunya bermimpi yg tidak akan diingati setelah bangun pada keesokan harinya.
tentu sahabat2 juga pernah atau selalu bermimpi kan.pernah tak mimpi suatu yg sedih akhirnya tersedu2 menangis apabila terjaga daripada tidur ataupun tersenyum riang dek mimpi yang indah pada malam harinya.

sudah lama mimpi2 tidak menjengah dalam tidurku.mimpi yang aku tak tahu samada sebuah peringatan atapun khabar berita.kata mereka2 yang aku kenali, jangan dipercayai mimpi2 malammu....kerana ia hanya mainan tidur.ada juga yg berkata kpd ku "jangan terlalu percayakan mimpi hang tu....tau tak mimpi peringatan ni hanya jika kita.........".ni yg berlaku bila aku menceritakan mimpiku kpd seorang yg aku kenali beberapa thn yg lalu.aku menceritakan kpdnya setelah aku membuat solat hajat kerana aku mipikan tentang dia....seoalah2 ada suatu masalah yg berlaku kpd dirinya.tp disangkalnya walaupun ada kebenarannya.aku cakap "tak suruh hang percaya mimpi aku ni...tp boleh amik iktibarkan'.sampai saat aku menaip ni masih terbayangkan mimpi itu.

masa aku belajar dulu boleh kata selalu juga aku bermimpi perkara yg jelas terbayang di mata pd keesokan harinya dan kadang2 masih jelas untuk beberapa tahun berikutnya.mungkin kebetulan berlaku apa yg dimimpikan itu samada dalam waktu terdekat ataupun berbulan selepas itu.jika shbt2 aku ada masalah, aku pernah termimpikan hal itu walaupun jauh jarak di antara kami.malah shbt aku juga pernah bermimpikan aku seolah dia tahu apa yg aku alami walaupun aku tak menceritakan pd dia.apatah lagi mimpi ibu dan ayah terhadap anaknya.kerana itu, masa thn 2 pengajianku, aku terpanggil untuk membuat research pasal mimpi ni bagi untuk assignment kelas B.I aku tu.aku ingat lagi kata2 ustaz Ismail Chong,pensyarah subjek Ulumul Hadith tentang mimpi ini, apa yg betul,peringatan atau mainan tidur.

Sudah lama juga tidurku kini tidak bertemankan mimpi2 seperti di atas itu.tapi akhir2 ni,selalu sangat sahabat2ku samada sahabat2 yang sudah lama tidak kutemui ataupun masih dapat dihubungi memasuki dlm mimpiku.ada yang berulang2 tayangannya untuk malam berikutnya.sahabat2, aku doakan moga sahabat2 sentiasa diRahmati Allah dan dipermudahkan urusan serta dijauhi segala bencana.

mimpi itu indah....jika mimpikan sesuatu yg menggembirakan hati kita malah mampu menceriakan hari kita bermula dgn pagi esoknya.
dalam hidup kita, kadang2 kita juga ber-mimpi.....dgn impian2 yg tercipta....namun janganlah kita bermimpi di siang hari...itu kata yg aku dengar...mungkin bermimpi seperti Mat Jenin kerana angan2nya itu.namun,kalau Mat Jenin tak jatuh pokok kelapa (ye ke)tu mungkin dia sudah menjadi O.T.A.B (orang terkaya dan ternama alaf baru)......
*bulan jun ni mesti ramai yang...makan bola,tidur bola,mimpi bola hehehe.

doa : `Ya Allah, aku bermohon kpdMu mendptkn mimpi yg baik dan benar lagi bukan kebohongan tetapi bermanfaat dan bukan mudarat'.Amiin.

date Sunday, May 23, 2010



2 hari je lagi untuk bersama budak2 tu
then mengadaplah kertas2 yang bakal menimbun2
then dapatlah berehat seketika dp hutan batu ini
terlalu letih rasanya.....
kerana keletihan itu.....kadangkala boleh hilang kewarasan seorang manusia
tapi...masih ada lagi yang menunggu untuk dimulakan......
pen dan kertas....biarlah aku menghirup udara segar dahulu
yang bersih,nyaman............
dah ternampak2 helang terbang bebas....terdengar2 suara merdu si air terjun.....

date Wednesday, May 19, 2010



manis....
segar....
nyaman...
berkhasiat...
bagi yang gemarkannya
jika menggunakan hanya sedikit gula dan susu.....

sambil minum sambil memicitkan kepala ni walau tak sakit.....lupa sejenak
apa itu tenaga nuklear.....apa itu judi.....apa itu apa ini.....

date Tuesday, May 18, 2010

Selamat Hari guru pada bondaku dan ayahandaku,cikgu,ustaz,ustazah dan pendidik2 anak bangsa tak kiralah di institusi pengajian mana sekali pun.
Ibu dan ayah adalah guru dan pendidik serta pembimbing anak2 walaupun profesion mereka bukanlah seorang guru.
Jasa guru tetap dikenang. Jikalau ada kesalahan yang dilakukan guru...maafkanlah mereka...mereka juga manusia biasa.
Cikgu....maafkan `aku' jika pernah membuat kesalahan ataupun melukakan hati cikgu ketika menimba ilmu dahulu.

Aku...tak nakal dalam kelas.Tapi pernah juga berdebat dgn guru dengan caraku yg masih kanak2 dan keanakan.
Kini....aku juga telah melalui pengalaman itu...aku tak pernah menyekat pelajar2ku daripada memberi pandangan mereka walaupun ia berbeza dgn pandanganku.
Dan aku sekarang amat mengerti perasaan guru2 ku dulu...
walaupun kadan2g aku tak mengerti perasaan segelintir guru2 dan anak murid sekarang.....

date Monday, May 17, 2010

..





mereka ini juga mahkluk Allah.
berkasih sayang juga penyanyang,hidup dalam berkumpulan,ada ketika menjadi terlalu `agresif' demi menjaga keselamatan ahli keluarga dan kumpulan masing2.
dikatakan mahkluk yang bijak dan mempunyai banyak persamaan dgn manusia sehinggakan ada yang sanggup dan sudi membenarkan teori Tok Darwinsm tuh.

bezanya mereka ini dgn manusia.....
mereka tak pernah ke sekolah ..kalau di Malaysia ni (taktau pulak kalau ada sekolah khas kat negara lain)..jadi mereka tak paham dan tak akan paham undang-undang yang manusia cipta...
mereka tak dapat nak membeli makanan dgn wang...sebab tu terpaksa menyelongkar dapur rumah manusia....dan akhirnya menjadi `ancaman' kepada manusia
mereka tak tahu bagaimana nak mengisi borang untuk mendapatkan hak milik rumah2 baru sebagai ganti kediaman mereka yg dipenuhi rumah2 manusia.....maka taman2 dan halaman rumah manusia menjadi tempat bereakrasi untuk ahli keluarga..mereka ini selalu menjadi pendatang asing di bumi manusia.....

kelebihannya manusia...dikurniakan akal fikiran...sudah tentunya Iman untuk org2 Islam dan mukmin.
kelebihannya mereka.....kerana akal tak secerdik manusia (kata manusia), mereka tak akan dipanggil untuk bersoal jawap tentang salah,betul,logik atau tidak,mempunyai alasan yang jitu ataupun tidak.....maka mereka tak perlu memeningkan kepala untuk memikirkan halal dan haram dalam membuat apa yang mereka mahukan untuk sebuah kebahagiaan dan kepuasan mungkin

manusia?.....kelebihannya....menggunakan akal yang dikaguminya sebagai bijak dalam berhujah dan memberi alasan dan sebab...sehingga mampu menghalalkan apa yang haram...

date Thursday, May 13, 2010


Pelem (filem) dan kita, kita dan wayang....
antara pelem yang aku rasa ramai pegi panggung, ramai nonton kat tv sekarang ni...antaranya adalah 3 di atas tu.Tah tiba2 rasa nak ckp pasal wayang pulak....izinkan aku pilih 3pelem ni.

Iron Man - seperti kisah2 super hero yg lain di mana yg kuat yg baik digantungkan harapan untuk menyelamatkan manusia lain dp segala masalah dan kekacauan yg timbul.
kehebatan2 super hero selalu ditonjolkan untuk meyakinkan kepentingan keujudan super hero tersebut.
apa pengajarannya dalam dunia realiti?
kalau di Malaya ini....banyak dak citer2 ala super hero Malaya Moden mcm Papaya,Cicak Man,Kubung Man,Keluang Man(Kartun) dan mcm2 Man lagi la....emmm

Adamaya - kisah cinta anak muda yang cuba disertakan dgn nilai2 murni dalam aspek berumahtangga, kesetian seorang suami, masalah yang timbul kerana masalah org ketiga,pilihan ibu bapa untuk pasangan anak mereka kadang kala menimbulkan masalah kemudiannya-adakah kerana tindakan ibu bapa ataupun si anak yg tidak boleh berfikir dgn rasional?
mmg ada dan mungkin bnyk yg terjadi dlm msyarakat kita.moga dpt beri pengajaran.....tetapi bnyk sgt isu2 ini yg diketengahkan dlm pelem2 kita......kadang2rasa bosan gak...tp itu realiti kut....
aku nonton kekadang tu sebab tarikan budak comel tu....mengingatkan aku pd `Alisya'.
emm.....

Ip Man - kisah sifu Bruce Lee dangan sifat humble beliau dalam mengangkat martabat kaum dan bangsanya melalui seni mempertahankan diri.Pelem Ip Man 1 dan 2 bagi aku, biarpun tak banyak sgt aksi2 lawan yg aku harapkan tapi cukup buat mata penonton terpukau lagi2 sapa yg minat dgn aksi mempertahankan diri ini.
aku selalu terfikir kenapalah bila aku nonton pelem Cina,India,Hindi-selalunya isu2 kemasyakaratan, konflik bangsa,semangat patriotisma dan values yg perlu ada yg diketengahkan dalam pelem mereka mampu membakar semangat si penonton2-kadangkala aku lupa aku ni bangsa mana kalau nak dirujuk kpd identiti kaum seseorang itu kerana bersemangat dan tenggelam dalam cerita pelem tersebut.atau aku mmg mudah lupa?......

*antara kata2 yg aku suka dlm pelem Ip Man..lebih kurang macam ni
"adakah berlawan untuk menentukan siapa yg menang (hebat) lebih bermakna dp makan malam dgn keluarga?" (ini kata2 Sifu itu kpd sifu martial art yg lain bila mahu beradu tenaga sedangkan waktu itu adalah waktu makan Sifu kedua itu bersama keluarganya".

"saya tidak akan membayar wang (mcm cukai terpaksa le) pada kamu jika itu untuk kepentingan peribadi kamu'. kata2 ini diucapkan kepada ketua sifu2 Martial Art kerana diminta membayar wang untuk di bayar kpd Pegawai Polis omputih sebagai syarat untuk membuka kelas seni mempertahankan diri.

kat Malaya ni bnyk sgt kisah2 sejarah yg boleh menjadi pengajaran dan membakar semangat patriotisma bansga kita.....namun aku nengok banyak kisah2 ni dijadikan dokumentari ataupun `kisah sejarah' yg tidak menarik minta penonton terutamanya aku...mungkin sebab jalan ceritanya.

*aku baru je nonton cd `Gadoh' untuk sekian kalinya....mmg tak jemu...tq pd shbt yg menghadiahkan cd ilmu ni.

date Tuesday, May 11, 2010





Dalam hidup mesti ada jenis2 evaluation, assessment yang diberikan oleh pihak tertentu secara rasmi,langsung ataupun tidak.
kalau bekerja dengan seseorang sebagai majikan kita....maka boss akan menilainya kan.
kalau mengajar....maka boss juga dan anak murid akan menilanya.
kalau bertugas dalam memberi khidmat kpd org ramai, juga akan dinilai setiap yg dilakukan.
kalau dalam suatu relationship, perhubungan samada dalam keluarga, dgn2 shbt2 dan dgn yang istimewa.....maka mereka ini akan menilainya.
kalau menulis buku,majalah,akhbar mahupun blog....ada pembaca yg akan menilainya secara serius ataupun tidak samada ia akan dinyatakan secara bertulis ataupun tidak

kita akan gembira jika penilaian ini memberi markah yg tinggi kpd kita, puji-pujian, hadiah,bonus....ia merupakan kredit utk kita.Namun, jika tidak seperti yang kita impikan atau bayangkan, sudah tentu ada impilikasinya yang tidak sama sekali kita harapkan ataupun pengakhirannya.....lalu sudah tentu akan membuat kita rasa pilu, kehilangan dan segala jenis kesedihan atau kebimbangan akan melanda emosi kita.

begitulah kehidupan kita......dinilai samada kita sedar ataupun tidak....samada ia datang daripada orang yang kita sedar kehadiran mereka ataupun tidak.....

Namun apa yang pastinya, tiap suatu dp kita itu tetap akan dinilai dan ditimbang tara mengikut apa yg dilakukan oleh kita. Penilaian ini sudah pasti akan dibuat oleh `Dia' berdasarkan rekod2 tugasan kita yg setiap hari di-update oleh `Staff2'-Nya yang tiada ragunya akan melakukan kerja2 dgn cekap dan amanah... dan tiada satu kesilapan pun akan berlaku dalam penilaian terakhir ini....namun yg ini kadang kala membuat kita, aku terlupa...sejenak ataupun untuk satu jangka masa yang kita tidak sedari.

*Apa saja penilaian yg dibuat oleh manusia.....aku tetap ingin beri kata2 penghargaan as a credit kpd :
Ibu2 dan Guru2 - Selamat Hari Ibu, Selamat Hari Guru.
Moga diRahmati Allah selalu.Amiin.

date Monday, May 10, 2010




Carrots, Eggs, and Coffee.
A carrot, an egg, and a cup of coffee...You will never look at a cup of coffee the same way again.

A young woman went to her mother and told her about her life and how things were so hard for her. She did not know how she was going to make it and wanted to give up, she was tired of fighting and struggling. It seemed as one problem was solved, a new one arose.....

Her mother took her to the kitchen.She filled three pots with water and placed each on a high fire. Soon the pots came to boil. In the first she placed carrots, in the second she placed eggs, and in the last she placed ground coffee beans. She let them sit and boil; without saying a word. In about twenty minutes she turned off the burners. She fished the carrots out and placed them in a bowl. She pulled the eggs out and placed them in a bowl. Then she ladled the coffee out and placed it in a bowl. Turning to her daughter, she asked, "Tell me what you see."
"Carrots, eggs, and coffee," she replied.


Her mother brought her closer and asked her to feel the carrots. She did and noted that they were soft. The mother then asked the daughter to take an egg and break it. After pulling off the shell, she observed the hard boiled egg.
Finally, the mother asked the daughter to sip the coffee.The daughter smiled as she tasted its rich aroma. The daughter then asked, "What does it mean, mother?"


Her mother explained that each of these objects had faced the same adversity: boiling water. Each reacted differently. The carrot went in strong, hard, and unrelenting. However, after being subjected to the boiling water, it softened and became weak. The egg had been fragile. Its thin outer shell had protected its liquid interior, but after sitting through the boiling water, its inside became hardened. The ground coffee beans were unique, however.. After they were in the boiling water, they had changed the water.

"Which are you?" she asked her daughter.
"When adversity knocks on your door, how do you respond? Are you a carrot, an egg, or a coffee bean?"

Think of this: Which am I? Am I the carrot that seems strong, but with pain and adversity do I wilt and become soft and lose my strength? Am I the egg that starts with a malleable heart, but changes with the heat? Did I have a fluid spirit, but after a death, a breakup, a financial hardship or some other trial, have I become hardened and stiff? Does my shell look the same, but on the inside am I bitter and tough with a stiff spirit and hardened heart? Or am I like the coffee bean? The bean actually changes the hot water, the very circumstance that brings the pain. When the water gets hot, it releases the fragrance and flavor. If you are like the bean, when things are at their worst, you get better and change the situation around you when the hour is the darkest and trials are their greatest do you elevate yourself to another level?

How do you handle adversity? Are you a carrot, an egg or a coffee bean
The happiest of people don't necessarily have the best of everything; they just make the most of everything that comes along their way. The brightest future will always be based on a forgotten past; you can't go forward in life until you let go of your past failures and heartaches. When you were born, you were crying and everyone around you was smiling.

Live your life so at the end, you're the one who is smiling and everyone around you is crying.

*Ni lagi satu email yg aku dpt pagi ni. Tq Boss.

Termenung sekejap........laparla pulak...apa kata buat sup carrot mkn dgn salad telur dan kopis ais :)




date Saturday, May 8, 2010




A mouse looked through the crack in the wall to see the farmer and his wife open a package.
"What food might this contain?" The mouse wondered.He was devastated to discover. It was a mousetrap.

Retreating to the farmyard, The mouse proclaimed this warning :
"There is a mousetrap in the house! There is a mousetrap in the house!"

The chicken clucked and scratched, raised her head and said, "Mr. Mouse, I can tell this is a grave concern to you, but it is of no consequence to me. I cannot be bothered by it."
The mouse turned to the pig and told him, "There is a mousetrap in the house! There is a mousetrap in the house!" The pig sympathized, but said, "I am so very sorry, Mr. Mouse, But there is nothing I can do about it but pray.. Be assured you are in my prayers."

The mouse turned to the cow and said, "There is a mousetrap in the house! There is a mousetrap in the house!"The cow said, "Wow, Mr. Mouse. I'm sorry for you, but it's no skin off my nose." So, the mouse returned to the house, Head down and dejected, To face the farmer's mousetrap . . . Alone.. .. .

That very night, a sound was heard throughout the house -- the sound of a mousetrap catching its prey. The farmer's wife rushed to see what was caught. In the darkness, she did not see it. It was a venomous snake whose tail was caught . The snake bit the farmer's wife. The farmer rushed her to the hospital. When she returned home she still had a fever.

Everyone knows you treat a fever with fresh chicken soup. So the farmer took his hatchet to the farmyard for the soup's main ingredient: But his wife's sickness continued. Friends and neighbors came to sit with her around the clock. To feed them, the farmer butchered the pig. But, alas, the farmer's wife did not get well... She died. So many people came for her funeral.That the farmer had the cow slaughtered to provide enough meat for all of them for the funeral luncheon.

And the mouse looked upon it all from his crack in the wall with great sadness.
So, the next time you hear, someone is facing a problem.And you think it doesn't concern you..... Remember .

*Tq kak Ani M (Melbourne) for this lovely email.
Bicara soal masalah ini termasuklah masalah yg jelas dan juga yang terlindung. Contohnya masalah yg berlaku dlm masyarakat kita tetapi ada sesetengah kumpulan mengatakan jg `busy body' dan `mind your own business'.
Rosulullah s.a.w juga pernah bersabda yg bermaksud (boleh tlg saya ye dptkan full narration for this hadith) hidup ini ibarat pelayaran sebuah kapal yang ada nakhoda, anak kapal, penumpang.Jika sebuah lubang kecil digali di bahagian dasar kapal tersebut, dan jika tidak dihiraukan oleh setiap yg ada di situ kerana mereka berada lebih atas dp tempat tersebut (di tingkat atas), akhirnya semuanya akan tenggelam juga.Moga kita semua sentiasa dalam perlindugan dan Rahmat Allah. Begitu juga dengan konsep `amal ma'ruf wa nahi munkar' dan juga `setiap insan itu lebih2 lagi saudara seIslam semuanya bersaudara dan kasihlah mereka seperti menyayangi diri sendiri.
A very good reminder though!

date

Kisah hidup rakyat palestin di bumi Palestine sudah kita ketahui apa yg berlaku sejak berpuluh2 tahun yang lalu.kekejaman zionist yahudi menjadi sebutan dan memarakkan lagi api kebencian di kalangan manusia terutamanya umat Islam.Namun apakah bantuan yang dapat diberikan oleh mereka2 yang mengaku tidak berkuasa untuk melakukannya?Apakah bantuan dan pertolongan yang wajib diberikan oleh umat manusia kpd bangsa palestin ini?Dah terlalu banyak meja rundingan, rundingan meja bulat, makan2, amik gambar, publish dlm paper, berita namun kekejaman zionis nampaknya makin berleluasa.kita dah tahu org tu mmg jahat, so org jahat pastilah jahat juga yg dilakukannya.namun mereka2 yg baik dan tidak jahat ini malah lagi berkuasa,berharta apa yg telah dilakukan untuk membantu golongan ini?

Rakyat palestin sekuran2gnya diberi ruang dan peluang berjihad,mati syahid jika benar2 berjuang,mempertahankan hak mereka demi Islam dan Allah.air mata orang2 yg di luar bumi palestin bagaimana pula?air mata manusia di bumi Malaya ini?mungkin ada juga yang tidak sedar kita juga sama terjebak dalam masalah yang besar, bezanya mungkin senjata yang mengancam kita adalah merobek keimanan,aqidah dan siasah diri kita.

Mlm semalam aku menghadirkan diri di majlis Tears of Palestine anjuran Persatuan Islam kat kolej (SUCI Society) dan pencemarah jemputannya adalah Brother Dr.Abdulah Maarof.Beliau terbang dr palestine untuk berada di bumi Malaya ini selama 3 minggu untuk misi menyampaikan pesanan kpd kita tentang keadaan rakyat Muslim palestin di sana.Zionis yahudi itu telah pun melancarkan misi seterusnya iaitu untuk merampas kawasan yg paling penting di dalam kawasan masjidil aqsa itu dan melancarkan propaganda yg sudah semestinya untuk menyokong tindakan mereka dan sduah tentu mendapat sokongan dari segi kewangan,kuasa dlln dp penyokong setia mereka yg sudah kita maklumkan.Menurut bro. Abdullah ini, misi ini akan dipastikan berjaya pd tahun 2010 ini juga oleh pihak zionis.Jika tempat mulia ini jatuh ke tangan zionis yahudi ini, kekacauan yg paling besar akan melanda manusia sejagat lebih2 lagi umat Islam.aku masih persoalkan soal `unity' di kalangan umat Islam itu sendiri maupun dr dalam kawasan tersebut?bersatu kita teguh bercerai kita roboh.tapi ini tidak terjadi.sesungguhnya sudah jelas kekuatan, keberanian telah berada kukuh dalam diri musuh2 itu kerana kelemahan dan kealpaan umat Islam itu sendiri.


Majlis `Tears of Palestin' ini akan berlangsung lagi pada :
8hb Mei - di stadium Melewati. dan
23 Mei (akan diberitahu detail kemudian,sahabat2 pun bolehlah tolong maklumkan jika ada info).

Moga apa yg berlaku memberi pengajaran yg amat bermakna kpd kita semua.Lakukanlah sesuatu walaupun kecil pada pandangan mata kita sebagai sumbangan untuk kebaikan sejagat.

date Friday, May 7, 2010


moga apa2 yang dilalui dan dilakukan setiap hari mendapat Rahmat Allah dan
pengampunannya.
moga kasih sayang dalam ikatan kekeluargaan terikat kukuh dan dijauhi segala musibah.
moga kasih sayang sesama insan akan menguatkan ikatan persahabatan dan persaudaraan di jalan Allah.
moga kesilapan dan kesalahan serta kekhilafan diri kita mendapat keampunan dan keredhoan.

date Thursday, May 6, 2010

emosi 1 : tersenyum dan bercampur gembira sedikit bila mendapat email jemputan untuk bentang paper.walau aku bukan arif dlm isu ni tp aku berminat dgn tajuk ni.lagi happy bila aku call tuan penasihat aku dan beliau as usual setuju untuk membantu.thanx.
emoasi eppy ni bercampur dgn risau sedikit sebab tarikh yg diberi utk hantar paper tu terlalu singkat...ekspress gitu.

emsoi 2: aku nengok susan senyum dan setuju bila aku ajak gi breakfast nasi lemak..tu kegemaran dia..bila balik canada nanti sure dia termimpi2kan nasi lemak hehehe.masa tgh mkn dgn dia, dia bgtau yg ayah dia baru je terlantar kat spital,high blood pressure, sukar bernafas.aku tumpang rasa sedih dan simpati. nengok wajah shbt aku ni pun membuatkan aku rasa sayu.dia kontrol kesedihan tu.lagi2 bila keluarga jauh dp kita.aku pernah jumpa ayah, mak dan adik dia sebelum krismas thn lepas bila depa dtg melawat susan.ayah dia mmg kelihatan sihat dan cergas.moga ayah susan cepat sembuh.

emosi 3: aku baca paper online pagi ni mcm biasa ada berita happy,sedih, teruja,terkejut,menyampah dan lain2.tp berita yg satu ni tak sanggup aku baca,sungguh ngeri.kenapalah akhri2 ni bnyk sgt kisah suami,isteri,ahli keluarga asyik nak menyembelih,mencederakan ahli keluarga tak kiralah guna asid ke,pisau ke termasuklah senjata emosi.dah jadi tak selamat pulak dlm rumah sendiri.nauzubillah.

emosi 4: lihat calendar.tingal dua mingu lebih je sebelum final exam.bnyk yg kena buat tp hati dah tak sabr nak bercuti pd bulan jun.lihat bulan jun....hatiku berbunga riang hehehehe.

date Wednesday, May 5, 2010

Sebenarnya dah lama aku berfikir2 nak menulis semula tentang apa2 saja yg berkaitan dgn sejarah kehidupan manusia.tapi nak memulakan kajian tu yg membuatkan niat aku tu terhenti seketika (lama la jugak sebenarnya).
insya-Allah, aku cuba tulis sikit2 apa yg ada sambil mencari bahan semampu yang boleh.
kalau sahabat2 ada tambahan info, cadangan silalah maklumkan ye.

Aku mula dulu dengan sejarah (kisah,fakta maybe ada mitos dlln) tentang kampungku dan daerah tempat asal mak aku.

PARIT BUNTAR.
Mengikut cerita asal org2 lama dahulu kala yang disampaikan secara lisan akhirnya sampai ke telingaku; kawasan2 di sekitar pekan parit buntar sehingga ke Simpang Lima dahulu kala dipenuhi dengan hutan dan ladang getah.Rumah2 boleh dikira dgn jari.Mungkin terdapat 2-3 buah rumah sahaja bagi satu kawasan yg kecil tu.
Akibat masalah dalaman yg timbul dalam negeri2 seperti peperangan,kekacauan,kurang sumber makanan dan lain maka berhijrahlah penduduk2 dari Kedah dan berkampung di satu tempat di sini yg dinamakan `Kampung Kedah'. Tak jauh daripada tempat ini terdapat pula `Kampung Melaka'.
Jika diintai jauh lagi ke dalam iaitu di kawasan Kuala Kurau,Tanjung Piandang kebanyakan penduduknya adalah berketurunan Banjar di mana orang dulu kalanya berhijrah dp daerah banjir masin di Indonesia. Terdapat juga minoriti orang `Kemboja' yang juga berhijrah dr negara asalnya.

Parit Buntar yang terletak di antara kawasan Bandar Baharu milik negeri Kedah dan Nibong Tebal milik Pulau Pinang dulunya dikenali sebagai Daerah Kerian ketika zaman pemerintahan British dahulu.Kawasan Kerian ini dikenali sebagai kawasan padi yang menghijau.Inilah pekerjaan utama penduduk di sini.Apabila tentera Jepun datang ke sini, ramai penduduk di situ (termasuklah arwah nenekku) akan lari ke dalam hutan yang jauh dp rumah pada siang harinya dan kembali ke rumah pd lewat malamnya.
Dalam tahun 1980an, penduduk di sana masih menggunakan bas sebagai transport utama.Masih lagi aku ingat pasar malam di pekan lama Parit Buntar iaitu di tepi sungai yang bersempadan dengan Bandar Baharu Kedah menjadi tumpuan utama penduduk untuk mencari rezeki dan juga untuk membeli produk2 yang diinginkan.Berbanding dengan keadaan sekarang, pasar pagi, pasar tani, pasar malam,kedai2 makan boleh dikunjungi setiap hari dan bila2 masa sahaja.Malah boleh dikatakan Pusat Bandar Parit Buntar ibarat small city of Kuala Lumpur sekarang ini.Bagiku, tidaklah menjadi satu kebanggaan bagiku.

Sejarah hitam tercipta apabila sekumpulan pelajar2 sekolah lemas di sungai yang memisahkan kawasan Parit Buntar dan Bandar Baharu.Sejenis kapal (atau konsep rakit...tak sure..akan disahkan nanti) yang digunakan sebagai transport pada hari itu telah karam dan aliran sungainya terlalu deras.Kisah sedih ini rupanya mampu mengubah sejarah iaitu sebuah jambatan telah dibina yang menyambungkan Parit Buntar dan Bandar Baharu.Inilah harga yang perlu dibayar untuk sesatu perubahan.Selepas kejadian itu hanya sampan kecil digunakan untuk penumpang yang tidak melebihi 10 org.Kini,hanya jambatan yang digunakan untuk menyeberangi sungai tersebut.Kawasan untuk berehat telah dibina dengan design yang menarik. Namun aku rasa perlu ada buat sesuatu di situ untuk menjadikan tempat itu lebih menarik dan bermanfaat dp menjadi tempat pasangan memadu kasih mungkin, apabila bulan purnama menunjukkan dirinya.

Apakah keistimewaan Parit Buntar ini?Kalau dahulunya ia hijau saja dikelilingi sawah padi.Namun sekarang mana2 sahaja boleh kelihatan kawasan perumahan baru yang menjamin keuntungan pemlik tanah,pemaju dan juga penduduk yang ingin mempunyai rumah sendiri yang bukan lagi di dalam kawasan pendalaman. Sebelum itu, kawasan di Simpang Lima telah bertukar menjadi kawasan industri dalam era 1980an di mana banyak kilang2 didirikan lalu menjadi punca pendapatan bagi penduduk di kampung terutamanya anak-anak muda dan ibu tunggal.Walaupun pendapatan hanya sedikit tapi sudah cukup untuk ibu tunggal seperti salah seorang ibu sedaraku yang membesarkan anak2nya.Apabila pemodenan berlaku, cara hidup pun berubah. Tidak dinafikan keujudan kilang2 ini mampu memberi nafas baru kepada mereka yang memerlukan pekerjaan yang terjamin pendapatan bulanannya namun keujduan sebuah kilang yang larhir daripada satu keraguan sepatutnya diambil iktibar sampai bila2.Keujudannya masih kukuh hingga kini dan memang benar ia menjadi punca pendapatan pekerja2 di situ.Namun keselamatan penduduk2 di daerah itu seharusnya diambil berat.

Di sebalik kemodenan yang ada,tidak dapat dinafikan apa yang ujud dahulunya patut dikenang dan setiap perubahan ini patutnya menjadi suatu iktibar.Sawah padi makin hari makin hilang daripada bumi Parit Buntar ini.Makin hari kawasan rumah batu akan terhasil.Ada suara-suara petani yang mengatakan hasil sekarang tidak sama seprti dahulu lagi.Lalu tanah yang dipenuhi rumpun2 padi dahulu kalanya sudah bertukar menjadi istana batu.
Kehidupan penduduk2 di sini terutamanya anak2 melayu sudah maju, jauh ke hadapan, malah ramai ibu bapa yang mampu menghantar anak2 belajar ke tahap tinggi yang mampu.

Namun, aku masih mengharap sesuatu daripada kemodenan ini.Moga apa yang masih ada daripada sejarah yang lalu masih setia disitu dan tidak akan terpadam sekurang2nya mampu memberikan suatu kisah pengajaran bagi penghuni bumi Parit Buntar ini.

date Tuesday, May 4, 2010


sang mentari ......tanpa cahayanya, gelaplah dunia

sang purnama,tanpa kehadirannya, merisaukan kita


twinkle2 little star, tanpanya, angaksaraya hilang serinya.

Sesungguhnya Allah menjadikan tiap sesuatu itu ada sebab dan manfaatnya.
Tiap yg ujud itu dapat mengimbangi antara satu sama lain.
Falsafah Taoisme menitikberatkan energy `yin' dan `yang'.
Kadangkala terlepas pandang juga kepentingan keseimbangan ini dalam apa saja yg kita lakukan.
Kalau dilihat dan diambil secara positif walaupun ujudnya perbezaan pd sifat dan diri sesuatu itu,
ia mampu melengkapi antara satu sama lain....to compliment each other.
Namun, untuk melihat keserasian sesuatu yg berbeza itu agak sukar dan kadang2kala membuat kita terlepas pandang lalu membuka ruang kekalutan,keresahan dan kesukaran.

date

smile always...

smile always...

SHOP ON LINE

SANTAPAN UNTUK HARI RAYA, TEMPAHAN KEK & COOKIES (HOME MADE).
*tempahan dibuka -
Tart Nenas (berbentuk hati) - RM22 - 50 biji

(guna burter/mentega)

Kek Lapis Sarawak (home made) :
Set Deluxe : 1 biji (1/2 kg) - RM28.
Pembelian untuk 5 biji ke atas - RM25 tiap satu kek
Juga untuk penghantaran di luar KL dan selangor.
Tempahan atau pertanyaan :

email : shima_cute@yahoo.com

sample juga boleh dihantar.

Kek Lapis Bluberry – perasa bluberry dan cheese

Kek Lapis Chocolate Almond –coklat, pandan dan almond
Kek Lapis Sweet & Sour – perasa pandan dan masam manis

Kek Lapis Chocolate Orange – perasa coklat dan limau

Kek Lapis Chocolate Vanila – perasa coklat dan vanila

Kek Lapis Horlicks – perasa pandan,strawberry dan vanila

Kek Lapis Stawberry – perasa strawberry dan vanila

Kek Lapis Tembikai – perasa vanilla, pandan dan stawberry

Kek Lapis Pandan – perasa pandan

Kek Lapis Keladi – perasa keladi dan vanila


Set Premium
1 biji – 700gm
*harga promosi = RM36
(harga pasaran = RM46-48)
Antara kek lapisnya adalah;

Kek Lapis Buah Campuran – perasa vanilla dan buah campuran
Kek Lapis Chocberry – perasa strawberry, coklat dan vanilla (corak batik)
Kek Lapis Vanilaberry – perasa berry dan vanilla (bercorak dam)
Kek Lapis Roll – perasa strawberry, vanilla (corak batik)
Kek Lapis Cadbury – perasa vanilla dan coklat

Kek Lapis Prune – perasa pandan dan prune
Kek Lapis Cheese – perasa coklat, vanilla, cheese

Kek Lapis Rempah – perasa rempah tradisional

KEK LAPIS SARAWAK- HOME MADE - UTK SANTAPAN HARI RAYA

KEK LAPIS SARAWAK- HOME MADE - UTK SANTAPAN HARI RAYA
Tempahan dibuka Sehingga Seminggu Berpuasa

HOMEMADE TART (TART NENAS/BLUBERRY)

HOMEMADE TART (TART NENAS/BLUBERRY)
TEMPAHAN DIBUKA

Manis-manis kek cekelat, manis lagi senyumanmu

Manis-manis kek cekelat, manis lagi senyumanmu