WANITA BEKERJA.
Soalan : Apakah hukumnya seorang wanita bekerja? Maksud saya ialah bekerja di luar rumah sebagaimana kaum lelaki. Adakah harus bagi wanita untuk turut terlibat sama memberi saham meningkatkan produktiviti, pembangunan dan juga aktiviti di dalam masyarakat? Atau adakah wanita itu hanya layak untuk terkurung serta bekerja di dalam linkungan rumah sahaja? Islam sebagaimana yang kami tahu adalah agama yang memuliakan kaum wanita serta lebih dahulu memberikan kepada mereka hak- hak kemanusiaan sebelum daripada Barat. Oleh yang demikian tidakkah perkerjaan itu juga anyara hak wanita yang akan memelihara air mukanya serta kehormatannya daripada menjadi barang murahan?
Mengapa wanita tidak turut menyertai medan kehidupan sebagaimana yang dilakukan oleh wanita Barat telah berjaya menajamkan keperibadiannya, memperolehi haknya serta memberi saham dalam memajukan masyarakatnya? Kami ingin mengetahui batasnya syarak untuk setiap pekerjaan yang diharuskan bagi kaum wanita Muslimah yang mana meskipun mereka bekerja, akan tetapi mereka tidak sekali- kali mengadaikan agama atau melalaikan segala tanggungjawabnya. Kalau boleh biarlah keterangan itu nanti jauh daripada sikap- sikap melampau yang melarang keras wanita daripada menuntut ilmu, bekerja dan keluar daripada rumah sekalipun ke masjid! Di samping itu, ia juga hendaklah jauh daripada segala pandangan yang bermudah- mudah; seolah- olah mahu membebaskan wanita Muslimah daripada segala ikatan sehingga menjadi barangan murahan di pasaran. Apa yang kami mahukan ialah hukum syarak yang sahih. Muslimah yang belajar.


Jawapan:
Wanita adalah manusia sebagaimana juga lelaki. Ini kerana kejadian kedua- duanya itu adalah saling berkaitan antara satu sama lain. Firman Allah yang bermaksud:
“Setengah kamu ( adalah keturunan) dari setengahnya yang lain.” ( Ali - Imran: 195)
Oleh kerana manusia adalah makhluk yang hidup, maka adalah menjadi tabiatnya untuk sentiasa berfikir dan juga bekerja. Tanpa kedua- dua ini, ia tidak akan menjadi manusia. Dan Allah (s. w. t) sendiri menjadikan manusia itu adalah untuk bekerja. Malah Allah tidak akan menjadikan manusia melainkan untuk di uji siapakah di antara mereka yang paling baik amalannya. Oleh itu wanita di taklifkan untuk melakukan kerja- kerja yang baik sebagaimana ia juga di taklifkan ke atas lelaki. Dari sudut ganjaran pahala amalan yang dilakukan oleh wanita juga adalah sama sepertimana lelaki. Firman Allah: Maksudnya:
“Maka Tuhan mereka perkenankan doa mereka dengan firmanNya: ” Sesungguhnya Aku tidak akan sia- siakan amal orang- orang yang beramal dari kalangan kamu, sama ada lelaki atau perempuan”. (Ali- Imran: 195)
Bukan sahaja ganjaran di akhirat, malah ia juga turut memperolehi habuannya di dunia. Firman Allah: Maksudnya:
“Sesiapa yang beramal saleh dari lelaki atau perempuan sedang ia beriman maka sesungguhnya kami akan menghidupkan dia dengan kehidupan yang baik”. ( An-Nahl: 97)
Wanita juga sebagaimana yang selalu disebut adalah sebahagian daripada masyarakat. Adalah suatu yang tidak logik jika Islam membantutkan separuh daripada masyarakatnya sendiri, menghukumnya sebagai kolot atau tidak berkeupayaan dan mengabaikan hak- haknyanserta mengeksploitasi kebaikan yang ada padanya tanpa memberinya sesuatu yang positif.
Sesungguhnya tiada lagi pekerjaan yang lebih utama dan agung bagi wanita selain daripada mendidik generasi. Tugas terssebut tidak ada seorangpun yang menyaingi atau cuba merampas daripadanya.
Untuk memikul tugas tersebut, Allah (s.w.t) telah memperlengkapkan wanita dengan persiapan fizikal dan juga spiritual. Dengan sebab itu adalah tidak wajar bagi wanita untuk menyibukkan tugasnya yang besar itu dengan material dan juga perkara- perkara lain walau apa sahaja keadaan sekalipun. Tambahan pula tiada seorang pun yang dapat mengambil alih tempat wanita untuk melaksanakan tugas yang sangat besar ini. Apatah lagi generasi kecil itu merupakan penentu kepada masa depan sesuatu ummah di samping ia sendiri merupakan sebesar- besarnya aset kepada manusia ( human resources). Kerja- kerja wanita yang lain termasuklah memelihara rumahnya, menggembirakan suaminya serta membentuk sebuah keluarga bahagia yang berdiri di atas asas ketenangan dan juga kasih sayang. Di dalam suatu hadis dinyatakan bahawa wanita melayani suaminya, maka perbuatannya dikira sebagai jihad fi sabilillah.
Ini tidaklah bermakna bahawa pekerjaan wanita diluar rumah itu adalah haram. Tanpa nas syarak yang benar- benar sahih serta jelas hukumnya, seorang tidak boleh untuk mengharamkan sesuatu perkara. Ini kerana asal kepada sesuatu perkara atau tindakan adalah harus. Berdasarkan asas inilah kami menyatakan bahawa:
Pekerjaan wanita pada zatnya itu adalah harus; kadang- kadang ia menjadi harus dan kadang- kadang pula ia menjadi wajib terutamanya jika di dalam keadaan yang benar- benar memerlukan si wanita itu bekerja. Antaranya janda atau wanita- wnita yang diceraikan dalam keadaan berharta dan sebatang kara, akan tetapi ia mampu untuk melakukan sesuatu perkerjaan yang dapat menahannya daripada meminta- minta.
Kadang- kadang keadaan keluarga itu sendiri yang memerlukan wanita untuk bekerja seperti membantu suaminya memelihara anak-anaknya ataupun saudaranya yang kecil dan membantu bapanya yang telah tua sebagaimana kisah yang disebut di dalam surah al- Qasas mengenai dua orang anak nabi Syuaib yang telah membantu bapanya mereka memelihara kambing. Firman Allah: Maksudnya:
“Mereka menjawab: ” Kami tidak memberi minum (kambing- kambing) sehingga penggembala- penggembala itu membawa balik binatang ternakan masing- masing, dan bapa kami seorang yang terlalu tua umurnya.” (Al- Qosos: 23)
Begitu juga Asma’ binti Abu Bakar yang digelar ” empunya dua tali pinggang” turut membantu suaminya iaitu Az- Zubair bin al- ‘ Awwam memelihara kudanya, menyiram tamar malah dia sendiri yang menjujung air di atas kepalanya daripada kota Madinah hinggalah sampai ke kebunnya.
Kadang- kadang masyarakat sendiri yang memerlukan tenaga wanita seperti menjadi jururawat ataupun doktor kepada kaun sejenisnya, mendidik dan tugas- tugas lain yang khusus bagi wanita. Ketika melaksanakan tugasnya itu, adalah lebih baik jika dia hanya bergaul dengan kaum sejenisnya dan bukan dengan kaum lelaki. Ini kerana lelaki hanya dibenarkan mendapatkan khidmat daripada wanita di dalam keadaan dhorurah sahaja.
Kebenaran itupun adalah terhad pada perkara yang berkaitan dengan keperluan sahaja. Sekiranya kami katakan bahawa harus bagi wanita untuk bekerja, maka keharusan itu hendaklah terikat dengan beberapa syarat:
Pekerjaan yang hendak dilakukan itu sendiri adalah kerja yang halal. Atau dengan kata lain ia bukanlah kerja yang haram atau yang boleh menjerumuskannya ke jurang maksiat. Antaranya menjadi orang gaji kepada lelaki yang masih bujang, menjadi setiausaha kepada mana- mana Pengarah yang dalam banyak keadaan menuntutnya untuk duduk bersunyi- sunyian dengannya, menjadi penari yang kerjanya adalah membangkitkan nafsu, menjadi pelayan bar yang menghidangkan arak di mana Rasulullah (s.a.w) telah melaknat orang yang menghidang, membawa dan menjualnya, menjadi pramugari yang antara tugasnya ialah menghidangkan arak di samping terpaksa bermusafir dan menginap di negara orang yang terlalu asing tanpa di sertai dengan muhrimnya dan apa sahaja kerja yang diharamkan kepada wanita khususnya dan yang diharamkan kepada kedua- duanya; lelaki ataupun wanita.
Dia hendaklah memelihara adab sebagai seorang wanita Muslimah sama ada di sudut cara berpakaian, berjalan, bercakap dan sebagainya. Firman Allah: Maksudnya:
“Dan katakanlah perempuan- perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka( daripada memandang yang haram) dan memelihara kehormatan mereka dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya”… ” Dan janganlah mereka memukulkan kaki mereka agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan.” (Al- Ahzab: 32)
Kerjanya itu tidak menjejaskan kewajipan- kewajipannya yang lain. Ini termasuklah kewajipan terhadap suami dan juga anak- anak. Ini kerana tanggungjawab terhadap keduanya merupakan kerja yang utama.
(ini diambil daripada salah satu website)

date Tuesday, June 3, 2008

Aku memang berminat melihat kemajuan manusia dahulu kala melambangkan ketinggian tamadun sesuatu bangsa itu.Tamadun Babylon memang diketahu ramai di mana manusia zaman itu sungguh berilmu. Namun, tamadun yang tidak dijaga akan binasa malah lenyap begitu saja. Ni aku ambil daripada salah satu website mengenai sejarah perubatan Babylon.

SEJARAH PERUBATAN - PERUBATAN PRIMITIF
· Amalan perubatan
· Tidak diketahui dengan tepat
· Ahli purba
· lukisan, tulang, alatan pembedahan
· penyakit disebabkan oleh kuasa ghaib
· sumpahan / ilmu hitam
· makhluk halus (hantu)
· dewa yang murka
· Rawatan
· halau makhluk halus
· jampi serapah
· "trepanning"
· Ubatan herba
· "trial and error"
· makanan, racun, ubatan
· peranan magik dan agama
· jampi, mantera dan tarian
· bertambah mujarab
· tangkal - langkah pencegahan
· ilmu disampaikan secara mulut

TAMADUN BABYLON

· Kod Hammurabi
· Koleksi Undang2 Babylon Lengkap
· Hammurabi (1792-1750 S.M.)
· Raja Ke 6 Dinasti Babylon

· Catat 282 Perkara
Ø Masalah Ekonomi, Undang-Undang Keluarga
Ø Undang-Undang Jenayah,
Ø Undang-Undang Sivil
Ø Amalan Perubatan


· If a physician make a large incision with an operating knife and cure it, or if he open a tumor (over the eye) with an operating knife, and saves the eye, he shall receive ten shekels in money.
· If a physician make a large incision with the operating knife, and kill him, or open a tumor with the operating knife, and cut out the eye, his hands shall be cut off.


TAMADUN MESIR PURBA
· Ebers papyrus (1500 S.M.)
· daun Cyperus papyrus
· Teks Perubatan Tertua Tamadun Mesir Purba
· Skrol Cara Mengubati Penyakit
· 80 preskripsi


TUMBUHAN YANG TERCATAT
1. Bawang putih (Allium sativum)
· sakit kepala
· hancurkan dan tampal di kepala
· ubat cacing
· masalah jantung
· sekarang
· Antibiotik
· Kurangkan tekanan darah
· Halang pertumbuhan sel kanser
· Rawat masalah kardiovaskular
· masyarakat melayu
· sakit kepala (tumbuk dan tampal di kening)
· kembung perut (bakar & makan)
· batuk (tumbuk + minyak kelapa)
· sapu pada leher.
· di Malaysia Timur (terutama di Sabah)
· halau hantu
· dibakar – keluar bau yang kuat



2. Crocus (Colchicum autumnale)
· gout
· kristal urat monosodium (asid urik) berkumpul di sendi-sendi
· lutut, jari & buku lali
· bengkak
· kesakitan kerana sel darah putih menyerang kristal & pecah
· kolchisen (colchicine)
· tidak mengubati
· halang aktiviti darah putih


3. Delima (Punica granatum)
· Punicaceae
· ubat cacing (vermifuge)
· kandungan asid tanin tinggi

· masyarakat Malaysia
· cirit-birit
· buasir

SEJARAH PERUBATAN - PERUBATAN PRIMITIF
· Amalan perubatan
· Tidak diketahui dengan tepat
· Ahli purba
· lukisan, tulang, alatan pembedahan
· penyakit disebabkan oleh kuasa ghaib
· sumpahan / ilmu hitam
· makhluk halus (hantu)
· dewa yang murka
· Rawatan
· halau makhluk halus
· jampi serapah
· "trepanning"
· Ubatan herba
· "trial and error"
· makanan, racun, ubatan
· peranan magik dan agama
· jampi, mantera dan tarian
· bertambah mujarab
· tangkal - langkah pencegahan
· ilmu disampaikan secara mulut

TAMADUN BABYLON

· Kod Hammurabi
· Koleksi Undang2 Babylon Lengkap
· Hammurabi (1792-1750 S.M.)
· Raja Ke 6 Dinasti Babylon

· Catat 282 Perkara
Ø Masalah Ekonomi, Undang-Undang Keluarga
Ø Undang-Undang Jenayah,
Ø Undang-Undang Sivil
Ø Amalan Perubatan


· If a physician make a large incision with an operating knife and cure it, or if he open a tumor (over the eye) with an operating knife, and saves the eye, he shall receive ten shekels in money.
· If a physician make a large incision with the operating knife, and kill him, or open a tumor with the operating knife, and cut out the eye, his hands shall be cut off.




TAMADUN MESIR PURBA
· Ebers papyrus (1500 S.M.)
· daun Cyperus papyrus
· Teks Perubatan Tertua Tamadun Mesir Purba
· Skrol Cara Mengubati Penyakit
· 80 preskripsi


TUMBUHAN YANG TERCATAT
1. Bawang putih (Allium sativum)
· sakit kepala
· hancurkan dan tampal di kepala
· ubat cacing
· masalah jantung
· sekarang
· Antibiotik
· Kurangkan tekanan darah
· Halang pertumbuhan sel kanser
· Rawat masalah kardiovaskular
· masyarakat melayu
· sakit kepala (tumbuk dan tampal di kening)
· kembung perut (bakar & makan)
· batuk (tumbuk + minyak kelapa)
· sapu pada leher.
· di Malaysia Timur (terutama di Sabah)
· halau hantu
· dibakar – keluar bau yang kuat



2. Crocus (Colchicum autumnale)
· gout
· kristal urat monosodium (asid urik) berkumpul di sendi-sendi
· lutut, jari & buku lali
· bengkak
· kesakitan kerana sel darah putih menyerang kristal & pecah
· kolchisen (colchicine)
· tidak mengubati
· halang aktiviti darah putih



3. Delima (Punica granatum)
· Punicaceae
· ubat cacing (vermifuge)
· kandungan asid tanin tinggi

· masyarakat Malaysia
· cirit-birit
· buasir

date




Alhamdulillah, marking seme dah settle, markah pun dah key in. Harini dapatla aku lepak-lepak kejap sebelum aku teruskan penulisan aku yang dah berabad tertangguh. Sambil-sambil aku hiaskan vila warna-warna kehidupan aku ni, apa kata nengok resepi cookies, bluberry cheese tart...boleh gak cuba-cuba buat one day. Selamat mencuba.




date

smile always...

smile always...

SHOP ON LINE

SANTAPAN UNTUK HARI RAYA, TEMPAHAN KEK & COOKIES (HOME MADE).
*tempahan dibuka -
Tart Nenas (berbentuk hati) - RM22 - 50 biji

(guna burter/mentega)

Kek Lapis Sarawak (home made) :
Set Deluxe : 1 biji (1/2 kg) - RM28.
Pembelian untuk 5 biji ke atas - RM25 tiap satu kek
Juga untuk penghantaran di luar KL dan selangor.
Tempahan atau pertanyaan :

email : shima_cute@yahoo.com

sample juga boleh dihantar.

Kek Lapis Bluberry – perasa bluberry dan cheese

Kek Lapis Chocolate Almond –coklat, pandan dan almond
Kek Lapis Sweet & Sour – perasa pandan dan masam manis

Kek Lapis Chocolate Orange – perasa coklat dan limau

Kek Lapis Chocolate Vanila – perasa coklat dan vanila

Kek Lapis Horlicks – perasa pandan,strawberry dan vanila

Kek Lapis Stawberry – perasa strawberry dan vanila

Kek Lapis Tembikai – perasa vanilla, pandan dan stawberry

Kek Lapis Pandan – perasa pandan

Kek Lapis Keladi – perasa keladi dan vanila


Set Premium
1 biji – 700gm
*harga promosi = RM36
(harga pasaran = RM46-48)
Antara kek lapisnya adalah;

Kek Lapis Buah Campuran – perasa vanilla dan buah campuran
Kek Lapis Chocberry – perasa strawberry, coklat dan vanilla (corak batik)
Kek Lapis Vanilaberry – perasa berry dan vanilla (bercorak dam)
Kek Lapis Roll – perasa strawberry, vanilla (corak batik)
Kek Lapis Cadbury – perasa vanilla dan coklat

Kek Lapis Prune – perasa pandan dan prune
Kek Lapis Cheese – perasa coklat, vanilla, cheese

Kek Lapis Rempah – perasa rempah tradisional

KEK LAPIS SARAWAK- HOME MADE - UTK SANTAPAN HARI RAYA

KEK LAPIS SARAWAK- HOME MADE - UTK SANTAPAN HARI RAYA
Tempahan dibuka Sehingga Seminggu Berpuasa

HOMEMADE TART (TART NENAS/BLUBERRY)

HOMEMADE TART (TART NENAS/BLUBERRY)
TEMPAHAN DIBUKA

Manis-manis kek cekelat, manis lagi senyumanmu

Manis-manis kek cekelat, manis lagi senyumanmu