(2) IMPLIKASI DAN HAK2 MUALLAF MENGIKUT HUKUM SYARAK
TUAN HAJI ABDUL WALID ABU HASSAN
Ketua Unit Pembangunan Undang2 Keluarga Islam dan Sistem Kehakiman Syariah,
Jabatan peguam Negara.

1. Orang Islam keluar dp agama Islam -
Seksyen 49 enakmen pentadbiran agama Islam negeri :

*Mahkamah Tinggi syariah hendaklah :-
a. dlm bidang kuasa mal-nya -> mendengar, memutuskan semua tindakan jika prosiding itu ialah org Islam berhunbungan dgn -
i. pengisytiharan bahawa seseorang itu bukan lagi orang Islam

2. Org bukan Islam memeluk agama Islam -
Seksyen 46 enakmen undang2 Keluarga Islam :-
(2) jika salah satu pihak kpd sesuatu perkahwinan bukan Islam memeluk agama Islam -
maka perbuatan yg demikian tak boleh dgn sendirinya berkuatkuasa membubarkan perkahwinan itu melainkan jika dan sehingga disahkan sedemikian oleh Mahkamah.

Seksyen 95 dan 96 enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri

*95
(1) kehendak2 berikut hendaklah dipatuhi bagi pemelukan sah agama Islam oleh seseorang :

a. mesti mengucap dua kalimah syahadah dlm bhsa Arab secara yg munasabahnya jelas

b. mesti dlm keadaan sedar ketika mengucap syahadah bhwa kalimah itu bermakna " Aku menjadi saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku menjadi asksi bahawa Nabi Muhammad s.a.w ialah Pesuruh Allah; dan

c. pengucapan itu dibuat dgn kerelaan hati

(2) seseorang yg tak dpt bercakap boleh, bagi maksud memenuhi kehendak perenggan (1) (a), mengucapkan dua kalimah syahadah dgn menggunakan isyarat yg menunjukkan makna yg dinyatakan dlm perenggan (1) (b)

*96 - seseorang itu memeluk Islam dan menjadi org Islam sebaik sahaja dia habis mengucap dua kalimah syahadah dgn syarat kehendak2 seksyen 95 dipenuhi;

dan org itu selepas itu disebut sebagai seorang muallaf

3. Agama suami isteri

* Hukum syarak menetapkan - apabila salah seorang pasangan bukan Islam memeluk agama Islam, pasangan yg tidak memeluk Islam hendaklah diberi peluang untuk memeluk Islam,

-> Jika dia turut serta memeluk Islam maka Islam mengiktiraf pernikahan mereka tanpa akad yg baru - tempoh diberi ialah 3 bulan (masa idah)
(rujuk Mughni al-Muhtaj j.3 m.s 245, Dar al-Fikri)

Mazhab Hanafi :
*Keadaan salah seorang pasangan bukan Islam memeluk agama Islam, pernikahan itu tidak terbatal sehinggalah dibawa ke pengetahuan hakim untuk pengesahan

* apabila dibawa ke hadapan hakim, hakim boleh mengesahkan bahawa mereka masih suami isteri yg sah tanpa mengambil kira berlalunya masa 3 bulan idah

(rujuk kes Maziah Mathavi thuraipandi Bt abdullah lwn Fariz Raj Abd Rahman : MRSWP 2006)
(rujuk kita al-Fatawa al-Hindiah, j.4)

->kes di atas di mana pasangan suami isteri ini bukan beragama Islam. Si suami kemudiannya memeluk Islam dan tidakmemberitahu isterinya dan masih tinggal bersama selama setahun hingga mendapat seorang anak untuk tempoh tersebut.
->setelah si isteri mendapat tahu, beliau sebenarnya mahu menerima Islam
->kes ini difail ke mahkamah dan keputusan hakim adalah mereka sah suami isteri dan tak perlu pernikahan semula

4. Penukaran agama memberi kesan kpd agama anak2 :
* kedua ibu bapa memeluk Islam - anak yg belum baligh mengikut agama kedua ibu bapanya

* ibu memeluk islam tetapi tidak si bapa, anak yg belum baligh mengikut agama ibunya

*bapa memeluk Islam dan tidak si ibu, anak yg belum baligh mengikut agama bapanya

dalil : surah al-Thur, ayat 21 yg bermaksud :
"dan org2 yg beriman yg diturut oleh zuirat keturunannya dgn cara beriman, Kami hubungkan zuriat keturunannya itu Mereka A(di dalam syurga) ...

dalil : hadith - yang bermaksud :
"semua kanak2 dilahirkan dlm fitrah, kedua ibu bapalah yg bertanggungjawap mencorakkannya samada untuk menjadikannya Yahudi, Nasrani atau Majusi".

*Saidatina Khadijah r.a bertanya kpd Rosulullah tentang kedua anaknya yg telah mati semasa Jahiliyyah. Khadijah juga bertanyakan tentang kedudukan anak2nya dgn Rosulullah.

* Rosulullah mengkhabarkan bahawa anak Khadijah yg mati dlm jahiliyah tempatnya di neraka dan anak2nya bersama Rosulullah di dalam syurga.

* Rosulullah bersabda yg bermaksud :
"Sesungguhnya org2 Mukmin dan anak2 mereka di dalam syurga dan org2 Musyrikin dan anak2 mereka di dalam neraka".



*Penjelasan dp Kitab Ahkam al-Ahwal al-Syaksyiyyah Fi-al-Syariah al-Islamiyyah wa al-Qanun -karangan Almarhum Al-Imam Al-Syeikh Ahmad Ibrahim Bek,
Professor Syariah di Universiti Al-Azhar Mesir.

->kanak2 mengikut agama yg terbaik dr kedua ibu bapa mereka.
->jika salah serorang dp psangn memeluk islam , anak2 yg kecil yg belum akil baligh mengikut agama ibu atau bapa yg Islam

-> jika seorang bayi yg ditemui tanpa ibu bapa dalam negara Islam dan tanpa tanda2 yg menunjukkan ia adalah anak kpd org bukan Islam, anak ini menjadi anak org Islam mengikut status negara tersebut.

-> jika kanak2 itu bermukim di negara kafir Harbi, maka ia tdiak dihukumk sebagai Islam wlupun ibu atau bapa mereka Islam kerana negara Harbi tidak termasuk di bawah wilayah kekuasaan Islam.

* Seseorang manusia itu dihukum sebagai Islam melaui 2 cara:-
i. jalan asal
-> bila dia mengucap dua kalimah syahadah tak kira dia akil baligh, berakal, masih kecil atau mumaiyiz

ii. jalan ikutan
-> jika ia masih kecil samada belum mumaiyyiz, atau sudah mumaiyyiz tp dia sendiri belum memeluk Islam, salah sorang ibu atau bapa atau keduanya beragama Islam dan bagi seseorang yg tidakberakal (gila).


** sekiranya kedua ibu bapa murtad dan anak2 masih kecil, anak2 itu kekal dlm Islam
** jika salah sorang ibu atau bapa murtad lari ke negara lain dan tinggalkan anak di negara islam, maka anak itu adalah Islam
**jika beliau membawa anak itu bersama dan menetap di dalam negara Harbi/ bukan Islam maka anak itu adalah bukan Islam

**samada Malaysia ini dikatakan negara Islam ataupun tidak, Malaysia adalah negara yg agama perlembagaannya ialah Islam. Justeru, seharusnya setiap dilakukan merujuk kpd sistem dlln mengambil berat/ merujuk kpd Islam.

date Sunday, May 31, 2009

(1) ASAS2 AJARAN BUDDHA SEBAGAI PERBANDINGAN AGAMA
DR. MOHD RIDHUAN TEE ABDULLAH,
Pensyarah Kanan Pusat Pengajian Umum dan Bahasa
Universiti Pertahanan Nasional Malaysia

antara isi dan kandungan pembetangan ustaz ialah :-

* ajaran Buddha yang dicetuskan oleh Sinddhartha Gautama (563-483 seblum Masihi) muncul di negara Cina telah mencipta pembaharuan dlm kehidupan masyarakat Cina di mana ia mempunyai pengaruah yg kuat
*antara ajaran utama ialah :-
1. Berasaskan kpd 4 Kebajikan Kebenaran (The fourth Noble Truth)
i. Kehidupan mansuia pd asalnya tidak bahagia = Dukkha
ii. Punca tidak bahagia - fikir tentang kepentingan sendiri dan dibelenggu nafsu
iii. Sikap mementing diri sendiri dan nafsu dapat dikawal bila nafsu dan keinginan dibuang yg disebut nirvana = Nirodha (The Seccsation of Sorrow)
iv. Menimbang, berfikir, berbicara, membuat sesuatu, mencari nafkah, berusaha, mengingat dan meditasi dengan kebenaran = Marga. Agama ini tiada perbezaan antara manusia serperti agama Hindu (the way which leads to the cessation of Sorrow)

2. Antara larangan2 dlm ajaran ini kpd pengikutnya ialah :-
i. jangan menggunakan sebarang wangi-wangian
ii.jgn menonton atau mendengar hiburan
iii.jgn tidur atas katil besar/luas
iv.jgn memakai emas dan perak
v.jgn mkn selepas tengahari
*mesej - jgn hidup bermewah2 dan berhibur

3.Jgn menyembah Buddha dan tiada patung2 untuk disembah

* Berdasarkan ajaran utama seperti di atas,Dr.Ridhuan Tee mengatakan apa yg diikuti oleh pengikut Buddha sekarang ini telah menyimpang jauh dp ajaran mereka yg sebenar

* Terapat values dp sudut akhlak dlm perbincangan ini yg perlu disentuh apabila hendak berdiskusi atau berdakwah kpd org bukan Islam yg beragama Buddha ini kerana jika hanya menyebut kebaikan Islam dan kelemahan ajaran mereka ini tidak akan ke mana.

*Ini bermakna ajaran asal Buddha ialah mengajak pengikutnya untuk menjadi orang yang baik.

*Maka persamaan values yg baik antara Islam dan Buddha perlu diketengahkan dlm perbincangan kecuali dp sudut Aqidah tidak boleh diletakkan persamaannya kerana ia adalah perbezaan yg amat ketara.

*Masyarakat Cina di Malaysia adalah yg lebih mudah untuk didakwah Islam berbanding kaum lain jika mengikut cara yg sepatutnya kerana yg mengikut Buddha mereka tidak benar2 berpegang kpd ajarannya malah ramai yg tidak tahu sgt ajaran ini dan tersasar jauh.

*Isu2 permasalahan murtad di kalangan mereka yang memeluk Islam (mualaf) perlulah dilihat dp pelbagai aspek terutamanya dp puncanya dan masalah2 yang dihadapi oleh mereka ini :-
-> masih belum benar2 memahami ajaran - ada yg memeluk Islam bertujuan untuk berkahwin
-> ada yg bila memeluk Islam, dibuang keluarga, tiada tempat bergantung, ada yg miskin inilah cabaran2 kpd mereka

*bantuan perlu diberikan kpd mereka seperti kewangan, tempat tinggal jika benar2 memerlukannya termasuk mengajar dan mendidik mereka ajaran Islam yg sebenarnya

*Dr. Ridhuan menekankan sikap segelintir masyarakat Muslim di Malaysia sendiri yang kadang2 tidak menggalakkan org bukan Islam untuk memeluk Islam.

*Ada antara Muslims yg bersikap menggambarkan Islam ini terlalu ekstreem sedangkan jika dibandingkan dgn ajaran agama lain termasuk Buddha lebih ekstrem (contoh tidak boleh berwangian2 langsung dlln).

*Justeru, perlu berhemah dan tahu bagaiman nak mendekati golongan inti untuk mengajak mereka kpd Islam.

*Semua pihak termasuk org ramai perlu mengambil inisiatif untuk berdakwah kpd org bukan Islam ini.

********************************
sedih dan sayu mendengar kisah2 kehidupan mereka yg tersepit dan akhirnya membawa kepada murtad tetapi kebnyakan org kita hanya tahu menuduh dan menuding jari tanpa melakukan usaha dakwah dp peringkat awal lagi untuk mencegah hal2 seperti ini dp berlaku lagi2 dp mereka yg berkuasa dan mempunyai kuasa.

pandangan Dr Ridhuan ini mmg ada logiknya tetapi berapa ramaikah antara kita berdakwah dan menunjukkan sikap yg baik yg perlu dicontohi kpd org bukan Islam dan adakah cara yg kita lakukan sesuai dgn keadaan semasa di Malaysia ini.

aku pernah membawa pelajar2 menghadiri satu seminar di mana majoriti peserta adalah Muslim dan majoriti pljr aku adalah non-Muslim di mana isu2 yg dibicarakan adalah isu Muslim dan non-Muslim.

terdapat beberapa peserta yg betul2 smgt nak berdakwah kpd peljr aku ni sampai beberapa kali dtg berjumpa dgn aku bertanyakan tentang pljr2 non-Muslim ni untuk berdakwah kpd mereka. Ada yg dtg menyertai kumpulan kami waktu lunch dan terus attack stndts aku ni dgn soalan tntng Islam dan terus berdakwah kpd mereka.

Bagiku mmg terlalu gopoh.Baguslah stnds aku hanya tersenyum dan memandang padaku, kalaulah yg hadir hari tu adalah yg vocal belaka...jadi perang pula di situ. Inilah kelemahan dlm berdakwah.... ada yg terlalu gopoh tanpa melihat sekeliling, persekitaran dan method yg sesuai.

`Blanket method' digunakan iaitu kaedah yg sama dipakai atau tangkap muat untuk semua peringkat manusia tak mengira faktor usia, latarbelakang keluarga pendidikan dlln.

Ada juga yg tak kisah dan menunjukkan sikap diri yg membuatkan org bukan Islam tidak berminat dgn Islam kerana pengikutnya.


Yusuf Islam (Cat Steven) pernah berkata `nasib baiklah aku mengenal Islam dulu sebelum mengenal org2 Islam'.

date

smile always...

smile always...

SHOP ON LINE

SANTAPAN UNTUK HARI RAYA, TEMPAHAN KEK & COOKIES (HOME MADE).
*tempahan dibuka -
Tart Nenas (berbentuk hati) - RM22 - 50 biji

(guna burter/mentega)

Kek Lapis Sarawak (home made) :
Set Deluxe : 1 biji (1/2 kg) - RM28.
Pembelian untuk 5 biji ke atas - RM25 tiap satu kek
Juga untuk penghantaran di luar KL dan selangor.
Tempahan atau pertanyaan :

email : shima_cute@yahoo.com

sample juga boleh dihantar.

Kek Lapis Bluberry – perasa bluberry dan cheese

Kek Lapis Chocolate Almond –coklat, pandan dan almond
Kek Lapis Sweet & Sour – perasa pandan dan masam manis

Kek Lapis Chocolate Orange – perasa coklat dan limau

Kek Lapis Chocolate Vanila – perasa coklat dan vanila

Kek Lapis Horlicks – perasa pandan,strawberry dan vanila

Kek Lapis Stawberry – perasa strawberry dan vanila

Kek Lapis Tembikai – perasa vanilla, pandan dan stawberry

Kek Lapis Pandan – perasa pandan

Kek Lapis Keladi – perasa keladi dan vanila


Set Premium
1 biji – 700gm
*harga promosi = RM36
(harga pasaran = RM46-48)
Antara kek lapisnya adalah;

Kek Lapis Buah Campuran – perasa vanilla dan buah campuran
Kek Lapis Chocberry – perasa strawberry, coklat dan vanilla (corak batik)
Kek Lapis Vanilaberry – perasa berry dan vanilla (bercorak dam)
Kek Lapis Roll – perasa strawberry, vanilla (corak batik)
Kek Lapis Cadbury – perasa vanilla dan coklat

Kek Lapis Prune – perasa pandan dan prune
Kek Lapis Cheese – perasa coklat, vanilla, cheese

Kek Lapis Rempah – perasa rempah tradisional

KEK LAPIS SARAWAK- HOME MADE - UTK SANTAPAN HARI RAYA

KEK LAPIS SARAWAK- HOME MADE - UTK SANTAPAN HARI RAYA
Tempahan dibuka Sehingga Seminggu Berpuasa

HOMEMADE TART (TART NENAS/BLUBERRY)

HOMEMADE TART (TART NENAS/BLUBERRY)
TEMPAHAN DIBUKA

Manis-manis kek cekelat, manis lagi senyumanmu

Manis-manis kek cekelat, manis lagi senyumanmu