Orang dulu2 tidak ada elektrik,torch light mahupun lampu kelip2 maupun lampu neon yg bermacam2 kaler dan rupe mcm kat kota KL dan Bandar Ganu yg aku pegi dulu untuk menerangi kegelapan malam di dalam rumah dan juga di luar rumah. Aku sempat le merasa bermalamkan lilin dan lampu pelita kat umah tok (nenek) aku.Masa aku kecik2 maka abah aku selalu gak crite mcm mana depa dulu2 belajar waktu malam ramai2 keliling lampu minyak tanah/ pelita sampai berjelaga hidung (kaler hitam2 kat hidung dan muka akibat asap tu).Masa tu takde tv,takde apa pun peralatan yg menggunakan letrik seperti rice cooker,mesin membuat kek,oven dan lain2.Aku dapat rasakan kehidupan pada zaman tu tetap dirasakan bahagia.

Zaman sekarang ni boleh dikatakan serba serbi bnyk guna letrik.Boleh dikatakan sepanjang hari di rumah atau di tempat kerja mahupun di shopping complex, kita ditemani bekalan letrik ni.Cuma sesekali bila masuk ke hutan untuk jungle trekking,mount climbing dan camping, kita mula menjadi sahabat kepada alam berpandukan bintang dan cahaya rembulan.Namun tiada tandingannya dgn zaman dulu sbb aku pi masuk utan, aku tetap bawa hand phone yg ada lampu suluh.Malah aku bawak juga lampu suluh dan lampu2 ala2 kalimantang comel tu di mana mampu untuk menerangi kawasan camping tu.Justeru,nak kata kegelapan malam tu menjadi suatu masalah besar tu tak le sngt.

Cumanya, bila tgh2 mlm semalam tetiba je tiada bekalan letrik ka umah aku, terkejut jugak la.Tersedar dr tidur, gulap gulita sebab selalunya ada juga cahaya lampu dr luar tingkap bilik aku.Bila aku ke balcony dgn berbekalkan lampu sulu aku yg cute tu, upenye seluruh bangunan apartment ni dlm kegelapan.Mak ai...rasa mcm dlm citer perang di mana semua bangunan2 tinggi yg ada telah dikosongkan.Sunyi sepi.Aku rasa mcm takde orang wlupun beribu penghuni agaknya masih nyenyak diulit mimpi.Sesekali terdengar juge sura org yg memecah kesunyian bertanyakan apa yg berlaku.Tetiba je aku rasa mcm dlm kubur,sunyi sepi gulap gulita.Masuk dlm utan tak sesunyi ni sebab ada bunyi-bunyian sang unggas.Kepala aku ni mula fikirkan mcm2 yg negatif,garuda dah melanda bumi sunway ni ker,takkan semua penghuni di sini tak bayar duit letrik.Kalau depa tak bayar, eh aku byr la tiap2 bulan...pesal umah aku gulap niii?Agaknye ade jet terbang terlanggar tiang letrik kut.Uish ni dah terpengaruh dgn cter action movie ni.Takut jugak dlm kegelapan mcm tu untuk 3 jam dan 30 minit.Dkt nak subuh baru aku terlelap sekejap, then dah nak bangun untuk solat subuh dan bersiap2 ke tempat kerja.Mungkin pd setengah org, keadaan ini tak le begitu menggerunkan.Tapi bagi aku amatlah menakutkan berbanding duk dlm utan sebabnya:

*kita terlalu bnyk bergantung pd bekalan letrik.maka apa yg terjadi pd mknn, ayam, ikan dlm peti ais tu klu terjadi utk jangka masa yg panjang?
*lif yg digunakan -apa yg berlaku jika ada org yg terperangkap dlm tu.wlupun mid night lah katakan, tp terdengar juga sayup2 bunyi leoceng kecemasan dr dalam lif semalam.
*yg paling berbahaya ialah pelabagai bahaya yg lain mungkin berlaku seperti pecah rumah dan lain2.Alhamdulillah selamat semuanya semalam.

Apa yg terjadi sebenarnya membuat aku terfikir dan berfikir, apabila terlalu bergantung pd kelebihan2 buatan manusia kadang2 ia akan memberi masalah juga kpd kita.Sebab tulah ada pepatah mengatakan sedialah payung sebelum hujan.Sediakanlah lilin atau lampu suluh dgn bateri yg masih boleh diguna walaupun bekalan letrik terputus jarang2 berlaku di kawasan rumah anda.Yg paling penting bekalan akhirat.Sebab terputusnya letrik,masih boleh diusahakan.Gelap gulit apun masih lagi bernyawa.Bayangkan bila bergulap gulita seorang diri nanti hanya diapitkan tanah di kiri kanan atas dan bawah?

date Wednesday, January 14, 2009

0 comments to “Di mana sang bulan.....”

smile always...

smile always...

SHOP ON LINE

SANTAPAN UNTUK HARI RAYA, TEMPAHAN KEK & COOKIES (HOME MADE).
*tempahan dibuka -
Tart Nenas (berbentuk hati) - RM22 - 50 biji

(guna burter/mentega)

Kek Lapis Sarawak (home made) :
Set Deluxe : 1 biji (1/2 kg) - RM28.
Pembelian untuk 5 biji ke atas - RM25 tiap satu kek
Juga untuk penghantaran di luar KL dan selangor.
Tempahan atau pertanyaan :

email : shima_cute@yahoo.com

sample juga boleh dihantar.

Kek Lapis Bluberry – perasa bluberry dan cheese

Kek Lapis Chocolate Almond –coklat, pandan dan almond
Kek Lapis Sweet & Sour – perasa pandan dan masam manis

Kek Lapis Chocolate Orange – perasa coklat dan limau

Kek Lapis Chocolate Vanila – perasa coklat dan vanila

Kek Lapis Horlicks – perasa pandan,strawberry dan vanila

Kek Lapis Stawberry – perasa strawberry dan vanila

Kek Lapis Tembikai – perasa vanilla, pandan dan stawberry

Kek Lapis Pandan – perasa pandan

Kek Lapis Keladi – perasa keladi dan vanila


Set Premium
1 biji – 700gm
*harga promosi = RM36
(harga pasaran = RM46-48)
Antara kek lapisnya adalah;

Kek Lapis Buah Campuran – perasa vanilla dan buah campuran
Kek Lapis Chocberry – perasa strawberry, coklat dan vanilla (corak batik)
Kek Lapis Vanilaberry – perasa berry dan vanilla (bercorak dam)
Kek Lapis Roll – perasa strawberry, vanilla (corak batik)
Kek Lapis Cadbury – perasa vanilla dan coklat

Kek Lapis Prune – perasa pandan dan prune
Kek Lapis Cheese – perasa coklat, vanilla, cheese

Kek Lapis Rempah – perasa rempah tradisional

KEK LAPIS SARAWAK- HOME MADE - UTK SANTAPAN HARI RAYA

KEK LAPIS SARAWAK- HOME MADE - UTK SANTAPAN HARI RAYA
Tempahan dibuka Sehingga Seminggu Berpuasa

HOMEMADE TART (TART NENAS/BLUBERRY)

HOMEMADE TART (TART NENAS/BLUBERRY)
TEMPAHAN DIBUKA

Manis-manis kek cekelat, manis lagi senyumanmu

Manis-manis kek cekelat, manis lagi senyumanmu