Hari Guru yang disambut di Malaysia adalah pada 16hb Jun setiap tahun.
Baru hari ini aku nak wish Happy Teachers Day kpd semua guru2 yang telah mengajar, mendidikku daripada peringkat tadika or tabika (masa tu) hinggalah ke hari ini termasuklah sahabat handai dan mereka yang banyak membantu, mengajar, menyedarkan dan menasihati secara formal ataupun tak formal dan juga semua yang berkhidmat sebagai pendidik. Bagi aku hari2 adalah hari ibu hari bapa dan juga hari guru.

Aku pernah mendengar dan melihat pepatah dan ayat yang mengatakan `semua ibu dan bapa itu juga guru'. Jadi guru awal padaku ialah abah dan mak aku. Ingat lagi bagaimana mak dan abah mengajar aku membaca ABC mahupun mengenal huruf jawi dan membaca Muqaddam sebelum aku ke tadika lagi (tadika masa tu terima pljr berusia 5 thn kat tempat aku la). Ibuku seorang guru yg `garang' bg aku pd waktu tu la, tiap kali baru nak baca `bismillah' dah mula nangis dulu hingalah ke tahap mengaji Al-Quran tetap menangis dulu.Banding dgn rakan2 yg pergi mengaji di surau ataupun di balai raya nampaknye lebih happy :).Namun aku hargai pengorbanan dan ketegasan mak aku tu.

Abah pulak bagi aku seorang guru padaku yang amat berdiplomasi,jarang nak tingikan suara tapi tetap ada ketegasannya. Aku masih ingat dalam diplomasi abah aku tu penah sekali aku kena denda hafal sifir 11 dan 12 masa tu baru masuk darjah 2 sebab abah aku kata aku bnyk main2 bila disuruh hafal sifir.Di sekolah guru2ku mengajar, di rumah mak dan abah aku amik alih...tak de la gi tusyen kat mana2 kan.Masa tu rasanya tak mcm skg bnyk tempat tusyen.

Antara guru2 yg ingin ku ceritakan di sini, masa darjah satu, Cikgu Fatimah guru kelas sebelah pernah offer aku masuk kelas dia tapi aku tanak sbb kat kelas aku, aku jadi ketua darjah hehehe. Sebenarnya aku sayangkan kwn2 aku tuh. Cikgu Hassan yang selalu suka bercerita dan buat lawak tapi anak murid ini selalu je `menyoal' tindakan dan cerita cikgu tu....maaf cikgu.

Darjah 2, Cikgu Siti Hawa lembut orangye sentiasa tenang termasuklah menghadapi seorang pljr yang tak suka berckp malah boleh dikatakan tak akan keluarkan sepatah perkataan pun sepanjang tahun belajar..dia cuma ckp dgn nenek dia je.Emmm, masa tu aku bersekolah di Pengkalan Hulu(Kroh), Perak.

Darjah 6 di Penang. Cikgu Ooii yang banyak membantu, Tq teacher. Cikgu Azlan, maaf lagi sekali jika kata2 yang diberikan dalam penulisanku menyentuh hati cikgu erti kata lain hurt ur feeling, masa tu agak tak boleh diterima jika pelajar2 mengutarakan pandangan yang tertentu.Di mana cikgu sekarang yer.
Ustazah, tq again 4 ur help..dah tingkatan barulah aku tau salah sorang shbt aku tu adik kpd ustazah.

Tingkatan 1 di sekolah Almashoor Lilbanat, Penang. Cikgu Hassan...best la cikgu asyik ada teguran yg sinis je tiap kali cikgu mengajar. Ramai kwn2 yg ckp nape cikgu bnyk tegur sikap2 anak muda mudi padahal kena ajar subjek BM?Aku ingat cerita cikgu pasal buah durian dgn wanita sampai skg. To me you are great teacher. Cikgu bukan hanya nak mengajar tapi mendidik anak bangsa.
Ustaz Din, tak aku lupa lawaknye dlm loghat perlis kaw2 punye. Seorang ustaz Bahasa Arab yg cukup pandai memberi smgt kpd pljr untuk meminati subjek b.Arab ni. Aku mula menyayangi subjek bahasa arab...tapi sorry la ustaz skg dah bnyk tak reti nak buat ayat.

Tingkatan 3, Cikgu Zainab....tq again.. cikgu membuat saya berminat semula pd subjek Sejarah. Cara cikgu mengajar amat berlainan ketika itu. Cara cikgu sama dgn cara aku bljr di UIA dan hingga skg aku suka cara begitu...2 ways of learning.

Cikgu Mokhtar seorang guru Matematik masa tingkatan 1-3...cikgu bnyk mengaplikasikan nombor, angka2, digit, formula tu dgn Islam as way of life.

Ustaz Hashim....masih ingat kata2 ustaz yg sunguh pedih dan berbisa pd kami semua tiap kali ustaz masuk kelas. Namun ustaz tetap menjadi ustaz kesayangan pelajar2.....kalau nak berhujah takkan boleh menang punyerrrrr.

Cikgu Afifah.....ketegasan cikgu masa mengajar subjek matematik tingkatan 4 dan 5 mmg sungguh memberi debaran hehehe. Namun aku takkan lupa masa cikgu sambut kedatangan kami lepas meninggalkan sekolah tu...waktu menziarahi kwn2 dan guru2..cikgu sebenarnya seorang yg penyayang.

Masa di UIA, ustaz mengajar bahasa arab(cemane aku bleh lupe name dia) isk....daripada Kedah, namun wajahnya tetap tak akan terpadam dari lubuk ingatan. Seorang ustaz yg kelakar pandai membuat jenaka yg memebri kesedaran dan cukup bersabar dgn kami sebagai anak2 beliau. Cerita ustaz ni sungguh memberi iktibar kpd kami semua. Beliau mendapat pendidikan di sekolah sains di seberang perai dan dpt menyambung pelajaran di UK. Beliau dan shbt2 beliau adalah antara top 10 untuk SPM waktu itu. Di UK beliau tak dpt tumpukan perhatian pd kos beliau kalau tak silap beliau adalah stdnts science (tak ingat khusus ape). Beliau berhenti separuh jalan dan ke Sudan mempelajari bahasa arab dgn bekerja sendiri di sana. Beliau bnyk mengingatkan betapa pentingnya ilmu Agama dan penghayatan dlm diri dgn merujuk kpd kisah beliau masa sekolah dulu. Dengar2 usatz jadi Imam Besar Masjid..skg ustaz kat mana yer.

Ustaz Amar.....ustaz suka bercerita apabila kami ni semua keletihan...selalunya cerita hantulah menjadi pilihan kami hehehe. Baik sungguh ustaz melayan kerenah remaja mcm kami ketika itu. Ustaz skg dah pun memegang salah sebuah jwtn di Kelantan org kuat Tok Guru. Selamat bertugas untuk rakayat, ustaz.

Dr. Al-Ahsan dan Dr.Hasan....tq so much....banyak membantu dalam kelas terutamanya thinking skill dlm mempelajari subjek sejarah dna tamadun tu serta juga membuat program2 sehinga kami dpt membuat kajian ke Turkey dan Arab Saudi dlm thn 1997. I love your way of teaching us.Dr dan pensyarah2 lain mmg sentiasa support kami termasuklah tidak lokek menderma tiap kali buat pogram mak2n hehehe.

Dr.Pute Rahimah....mengajar subjek sosiology......walaupun hanya satu subjek aku amik dgn dia.... tetap memebri info yg cukup berguna. 2 th lepas terjumpa dgn beliau ketika Conference di sana....beliau masih mengigatiku...tq Dr...sempat aku kenalkan anak muridku pd beliau yg meminati beliau ketika hadir conference tu.

Dr. Hazim dan Encik Imran di UM. Dr.Hazim, bnyk membantu dlm memberi idea untuk penulisan......tak sangka dlm keseriusan wajah, Dr. amat humble dlm membantu pljr. Encik Imran, cara pengajaran yang bnyk menggunakan crithical thinking dan application kpd apa yg dipelajari amat aku kagumi.Tq for the marks :)

Last but not least (sebenarnya ramai lagi guru2 malah semua guru2 yg mendidikku aku tak akan lupa) Dr. Arshard Islam yang menjadi teachers' advisor di UIA...katanya tak akan kulupakn hingga kini.....ketika di tahun 3 aku pernah berjumpa dan bertanya kpd beliau, apakah bidang yg sesuai dgn kursus yg aku ambil selain dp mengajar....lalu perbincangan itu menajdi diskusi 1 jam lebih hehehhe....sebabnya beliau benar2 nak tahu nape aku tak mo jadi cikgu....akhirnya di sinilah aku dgn tugas itu juga perlu aku pegang dgn sebaik mungkin..atas doa mak abah aku juga :)

kini telah ku lalui dan rasa apa yg cikgu2 lalui dulu.Moga ketabahan,kesabaran,keihklasan dan kekreatifan cikgu memberi suntikan semngat kpdku.

MOGA ALLAH MERAHMATI SEMUA GURU-GURUKU DAN GURU2 SAHABAT2 SEMUANYA. KEPADA GURU2/ PENDIDIK YANG TELAH KEMBALI KPDNYA, MOGA ALLAH MENGAMPUNI CIKGU DAN MELETAKKAN CIKGU DI TEMPAT ORANG2 YG SOLEH. Amiin

date Monday, May 18, 2009

0 comments to “KAU TETAP GURUKU SELAMANYA”

smile always...

smile always...

SHOP ON LINE

SANTAPAN UNTUK HARI RAYA, TEMPAHAN KEK & COOKIES (HOME MADE).
*tempahan dibuka -
Tart Nenas (berbentuk hati) - RM22 - 50 biji

(guna burter/mentega)

Kek Lapis Sarawak (home made) :
Set Deluxe : 1 biji (1/2 kg) - RM28.
Pembelian untuk 5 biji ke atas - RM25 tiap satu kek
Juga untuk penghantaran di luar KL dan selangor.
Tempahan atau pertanyaan :

email : shima_cute@yahoo.com

sample juga boleh dihantar.

Kek Lapis Bluberry – perasa bluberry dan cheese

Kek Lapis Chocolate Almond –coklat, pandan dan almond
Kek Lapis Sweet & Sour – perasa pandan dan masam manis

Kek Lapis Chocolate Orange – perasa coklat dan limau

Kek Lapis Chocolate Vanila – perasa coklat dan vanila

Kek Lapis Horlicks – perasa pandan,strawberry dan vanila

Kek Lapis Stawberry – perasa strawberry dan vanila

Kek Lapis Tembikai – perasa vanilla, pandan dan stawberry

Kek Lapis Pandan – perasa pandan

Kek Lapis Keladi – perasa keladi dan vanila


Set Premium
1 biji – 700gm
*harga promosi = RM36
(harga pasaran = RM46-48)
Antara kek lapisnya adalah;

Kek Lapis Buah Campuran – perasa vanilla dan buah campuran
Kek Lapis Chocberry – perasa strawberry, coklat dan vanilla (corak batik)
Kek Lapis Vanilaberry – perasa berry dan vanilla (bercorak dam)
Kek Lapis Roll – perasa strawberry, vanilla (corak batik)
Kek Lapis Cadbury – perasa vanilla dan coklat

Kek Lapis Prune – perasa pandan dan prune
Kek Lapis Cheese – perasa coklat, vanilla, cheese

Kek Lapis Rempah – perasa rempah tradisional

KEK LAPIS SARAWAK- HOME MADE - UTK SANTAPAN HARI RAYA

KEK LAPIS SARAWAK- HOME MADE - UTK SANTAPAN HARI RAYA
Tempahan dibuka Sehingga Seminggu Berpuasa

HOMEMADE TART (TART NENAS/BLUBERRY)

HOMEMADE TART (TART NENAS/BLUBERRY)
TEMPAHAN DIBUKA

Manis-manis kek cekelat, manis lagi senyumanmu

Manis-manis kek cekelat, manis lagi senyumanmu