kat Malayasia ni yang `dikenali' sebagai negara Islam mengikut apa yg terkandung dlm perlembagaan, kadang kala (ataupun selalu jugak) sukar bagi umat Islam untuk benar2 tahu dan yakin tentang kehalalan (halal) sesuatu makanan atau produk seperti alat solek dan lain2.agak2nya kenapa jadi mcm ni yer?

rasanya boleh je kita educate non Muslim untuk tahu apa yg halal dan bukan bagi org Islam kan bila depa keluarkan produk.

rasanya undang2 boleh je diketatkan dan dikuatkasakan secara adil dan saksama lebih2 lagi menangani masalah makanan dan barang2 yang tak halal ni dipasarkan untuk kegunaan umat Islam.

rasanya pihak2 yang berwajip tu perlu tambahkan lagi usaha untuk mengatasi masalah ni termasukla meramaikan lagi tenaga kerja.

rasanya pihak2 yang berkuasa tu boleh je campurtangan nak make sure kehalalan dan kesucian pemakanan, pemakaian dan apa saja bg umat Islam di negara Islam yang berperlembagaan ni.

makanan yang halal itu akan menjadi sebati dalam badan dan menjadi sebahagian dari dearah daging kita. seperti kita tahu dlm badan kita ada seketul daging (menjadi centre) kalau rosak ia,rosaklah segalanya.

betapa bnyk kes yg kita dengar tentang produk makanan..sekejap boleh dimakan, kemudian tak boleh ...then boleh pulak. masa aku kecik dulu KFC tu dah berpuluh2 kali halal dan haram menjadi isu kat tempat aku tinggal kat pulau bermutiara tu.

hasil teknologi canggih, kesungguhan pakar bio-tek dgn keizinan Allah jua, maka terciptalah satu cip untuk mengesan kehadiran apa saja yang berunsur babi ni samada daging, lemak dlln dalam produk makanan, alat kosmetik dan lain2. katanya dgn menggunakan mikroskop, apa2 saja yg berunsur babi ni boleh dikesan walaupun kandungannya hanya 0.01% selepas 6 jam.

baguslah mcm tu, usaha yg murni...cuma aku tertunggu2 bagaimanakah cara yg akan digunakan oleh org ramai untuk mengesan kehadiran unsur yg tidak dikehendaki ni jika berada kat pasaraya, rumah dan di mana saja la.... takkan nak heret mikorskop tu pulak kan.

harap2 ada cip boleh kesan kehadiran unsur haram yg lain mcm samsu,`rum', arak dlln.
apepun tak boleh rely on cip tu je.....

date Wednesday, August 26, 2009

6 comments to “Cip -babi-bioteknologi......?”

  1. INTAN
    August 27, 2009 at 5:27 AM

    ooo..bagus ek...

  1. INTAN RH
    August 27, 2009 at 8:58 AM

    Wah...dah tuko cat umah aok ni :).

    Koi hrp ada satu mesin yg blh scan produk non-halal. Klu gi supermarket ke mana, koi nk bw mesin tu.

  1. Anonymous
    August 27, 2009 at 11:14 AM

    :).tukar cat sebelum nak raya ni lagi pun dpt free kan hehehe.

    intan, betul tu..nampak naa Malaysia ni tak selamat sgt kenkadang bab2 halalan toyyiban ni.
    patutnya setiap premise yg jual produk ni mesti di pasang satu alat kat depan counter tu yg tak leh tipu pelangan....bleh pelanggan check kat situ.
    p.c.

  1. shazanaosman
    August 27, 2009 at 11:41 AM

    xtau la ble depa nk pasang cip tu kt kdai depa...:(

  1. Anonymous
    August 27, 2009 at 1:48 PM

    tu lagi satu hal ....wait and wait aaaa.hopefully dptlah cepat tu kan.
    p.c.

  1. Anonymous
    August 27, 2009 at 1:48 PM

    tu lagi satu hal ....wait and wait aaaa.hopefully dptlah cepat tu kan.
    p.c.

smile always...

smile always...

SHOP ON LINE

SANTAPAN UNTUK HARI RAYA, TEMPAHAN KEK & COOKIES (HOME MADE).
*tempahan dibuka -
Tart Nenas (berbentuk hati) - RM22 - 50 biji

(guna burter/mentega)

Kek Lapis Sarawak (home made) :
Set Deluxe : 1 biji (1/2 kg) - RM28.
Pembelian untuk 5 biji ke atas - RM25 tiap satu kek
Juga untuk penghantaran di luar KL dan selangor.
Tempahan atau pertanyaan :

email : shima_cute@yahoo.com

sample juga boleh dihantar.

Kek Lapis Bluberry – perasa bluberry dan cheese

Kek Lapis Chocolate Almond –coklat, pandan dan almond
Kek Lapis Sweet & Sour – perasa pandan dan masam manis

Kek Lapis Chocolate Orange – perasa coklat dan limau

Kek Lapis Chocolate Vanila – perasa coklat dan vanila

Kek Lapis Horlicks – perasa pandan,strawberry dan vanila

Kek Lapis Stawberry – perasa strawberry dan vanila

Kek Lapis Tembikai – perasa vanilla, pandan dan stawberry

Kek Lapis Pandan – perasa pandan

Kek Lapis Keladi – perasa keladi dan vanila


Set Premium
1 biji – 700gm
*harga promosi = RM36
(harga pasaran = RM46-48)
Antara kek lapisnya adalah;

Kek Lapis Buah Campuran – perasa vanilla dan buah campuran
Kek Lapis Chocberry – perasa strawberry, coklat dan vanilla (corak batik)
Kek Lapis Vanilaberry – perasa berry dan vanilla (bercorak dam)
Kek Lapis Roll – perasa strawberry, vanilla (corak batik)
Kek Lapis Cadbury – perasa vanilla dan coklat

Kek Lapis Prune – perasa pandan dan prune
Kek Lapis Cheese – perasa coklat, vanilla, cheese

Kek Lapis Rempah – perasa rempah tradisional

KEK LAPIS SARAWAK- HOME MADE - UTK SANTAPAN HARI RAYA

KEK LAPIS SARAWAK- HOME MADE - UTK SANTAPAN HARI RAYA
Tempahan dibuka Sehingga Seminggu Berpuasa

HOMEMADE TART (TART NENAS/BLUBERRY)

HOMEMADE TART (TART NENAS/BLUBERRY)
TEMPAHAN DIBUKA

Manis-manis kek cekelat, manis lagi senyumanmu

Manis-manis kek cekelat, manis lagi senyumanmu