masih terdengar2 lagi lirik lagu kumpulan Nasyid Raihan,
`Iman tak dapat diwarisi'.
betapa baiknya ayah atau mak....
anak belum tentu lagi akan menjadi baik jika
tidak didik dgn betul...

bagaimana pula kalau ibu dan ayah pula tidak begitu ambil kisah?
sebagai orang Islam, nikmat Islam dan Imanlah merupakan nikmat yang paling besar
bak kata2 dalam cerita kanak2 Indon kat tv3 tu (aku marah2 indon ni, pilem inodn aku layan)
"nak, kita tidak miskin malah kaya kerna kita beragama Islam dan beriman pada-Nya".
"orang yang bnyk harta tetapi tidak beriman kpdNya itulah tanda org yg miskin".
betul apa yg dikatakan itu.
jika ibu dan ayah itu beriman dan tahu sebenar erti islam dan iman itu, maka beruntunglah anak2 mereka.

aku pernah diceritakan beberapa kisah manusia samada disampaikan oleh pihak ketiga ataupun oleh individu itu sendiri.

1. Ayah org melayu, malaysia beragama Islam berkahwin dgn org negara J.Wanita ni memluk agama Islam.Si ayah bukanlah seorang yg bertanggungjawap dan meninggalkan isteri dan anak mcm tu je. Si anak bila dewasa masih bernama dgn nama Islam dan I.C nya menunjukan beliau seorang Muslim. Tapi beliau yang kecewa dgn si ayah mengatakan bahawa dia bukan org Islam dan tak perlu melakukan suruhan dan ajaran Islam.

2. Ibu dan ayah berbangsa I (bukan Malaysia) iaitu negara Islam dan beragama Islam. Kemudian berpindah ke negara F yang bukan negara Islam.Si ayah sudah menjadi aetis dan si sibu masih mengamalkan ajran Islam, memakai tudung, melakukan solat dlln. Si adik perempuan mengikut jejak si ibu tetapi si anak lelaki ini mengikut jejak ayah. Beliau pernah dtg bertanya apa perbezaan Islam dan agama2 lain. Aku pernah berjanji untuk meluangkan waktu berdiskusi dgnnya tetapi memandangkan kesibukan hinga skg tak bnyk sgt dpt dibicnangkan. Sekg ni dah loss contact.

3.Ayah orang melayu beragama Islam dan berkahwin dgn wanita dp negara I bergama katholik. Apabila anaknya lahir di Malaysia, maka I.c nya pun tertulis rakyat Malaysia dan beragama Islam. Kemudian tinggal di negara I. Tak lama kemudian si anak ini dtg ke Malaysia untuk sambung pengajiannya.Menjadi satu peraturan di mana rakyat Malaysia yg beragama Islam wajib mengambil subjek pengajian islam.Sedangkan beliau selama ini adalah khatolik dan mengaamalkan ajaran itu.

Banyak lagi2 kes2 seperti ini termasuklah kes2 mahkamah atau melibatkan perdebatan antara lain2 agama seperti perebutan mayat/jenazah sesorang samada dia itu Msulim ataupun tidak.
Bila ada org dtg minta pndgn untuk kes mcm ni, mestilah aku nak sngt insan2 ni mendapat Hidayah untuk menjadi Muslim.Namun, adakah kita perlu memaksa mereka sedangkan kita tahu apa yg mereka amalkan sebelum ini? Antara peruntukan perundangan dan usaha berdakwah?.Dalam hal2 mcm ni, aku rasa kita perlu bnykkan usaha dakwah secara langsung atau tidak langsung.

Rasa kesal di hati kenapa si ibu dan ayah yg jati Melayu,Muslim (dalam kes di atas)dengan mudah membiarkan anak hilang arah seperti ini.

date Wednesday, October 14, 2009

8 comments to “iman tak dpt diwarisi...”

  1. ubilepih
    October 15, 2009 at 11:13 AM

    Betul SIS dah lah pancaroba zaman sekarang beranika rupa!!!!

  1. Anonymous
    October 15, 2009 at 11:42 AM

    ye bro.yang peningya kita la nak ikut rentak dinawi ni...rules,undang2,hak etc....
    p.c.

  1. Kunang-Kunang
    October 17, 2009 at 11:53 AM

    Selalu sedih dan kesal bila terbaca kisah2 anak dari orang islam dan pasangan yang baru memeluk islam tapi tidak dididik dengan hidup seorang islam.

    Rasanya punca dari segala kesalahan adalah terletak kepada individu muslim asal tu yang pandai2 mengajak non muslim memeluk agama islam tapi akhirnya si islam tu yang hanyut dengan pasangannya yang baru memeluk islam.

    Kesilapan paling besar ialah memeluk islam cuma kerana nak berkahwin dgn orang islam bukan kerana cintakan islam.

    Bila dia memeluk islam kerana cintakan islam, pasangan yang dikahwininya adalah pemangkin saja dalam mencapai hasrat menjadi islam sejati.

  1. Anonymous
    October 19, 2009 at 8:06 AM

    ye kak , betul tu. yg paling sedih (selalunya si isteri la) yg memeluk Islam hinga dipulau ahli keluarga kemudian diceraikan pulak si suami yg beragama Islam tanpa apa2 bimbingan pun sebelum ni.
    p.c.

  1. ubilepih
    October 19, 2009 at 4:25 PM

    Sis lu ada cerita yg boleh di kongsi ke...mana tau kalau2 wa boleh olah jadi skrip Drama...Insy...kalau ada email kat wa...

  1. Anonymous
    October 20, 2009 at 8:04 AM

    bagus juga tu.lu bagi email address nanti wa email.banyak juga kisah2 insan yang boleh diberi pengajaran kan.wa sampai skg tak boleh lupa drama Ihsan tu lakonan zamarul hisham yg jadi anak durhaka pd ibu dia lakonan kartina berdasarkan kisah benar bekas majistret lakonan zefrul. wa jadikan drama ni (amik you tube) sebagai case study kelas wa thn lepas....stdnts non muslim pun emo jek nengok... hyg menangis pun ada hehehe.
    p.c.

  1. ubilepih
    October 21, 2009 at 12:18 PM

    Eh lu dah ilang email wa ke?..tak pe nanti wa mail lu.

  1. Anonymous
    October 21, 2009 at 2:22 PM

    lu ada lagi ke email add wa?lu email dulu la yer.rasanye wa dah terilang email lu tuh.
    pc.

smile always...

smile always...

SHOP ON LINE

SANTAPAN UNTUK HARI RAYA, TEMPAHAN KEK & COOKIES (HOME MADE).
*tempahan dibuka -
Tart Nenas (berbentuk hati) - RM22 - 50 biji

(guna burter/mentega)

Kek Lapis Sarawak (home made) :
Set Deluxe : 1 biji (1/2 kg) - RM28.
Pembelian untuk 5 biji ke atas - RM25 tiap satu kek
Juga untuk penghantaran di luar KL dan selangor.
Tempahan atau pertanyaan :

email : shima_cute@yahoo.com

sample juga boleh dihantar.

Kek Lapis Bluberry – perasa bluberry dan cheese

Kek Lapis Chocolate Almond –coklat, pandan dan almond
Kek Lapis Sweet & Sour – perasa pandan dan masam manis

Kek Lapis Chocolate Orange – perasa coklat dan limau

Kek Lapis Chocolate Vanila – perasa coklat dan vanila

Kek Lapis Horlicks – perasa pandan,strawberry dan vanila

Kek Lapis Stawberry – perasa strawberry dan vanila

Kek Lapis Tembikai – perasa vanilla, pandan dan stawberry

Kek Lapis Pandan – perasa pandan

Kek Lapis Keladi – perasa keladi dan vanila


Set Premium
1 biji – 700gm
*harga promosi = RM36
(harga pasaran = RM46-48)
Antara kek lapisnya adalah;

Kek Lapis Buah Campuran – perasa vanilla dan buah campuran
Kek Lapis Chocberry – perasa strawberry, coklat dan vanilla (corak batik)
Kek Lapis Vanilaberry – perasa berry dan vanilla (bercorak dam)
Kek Lapis Roll – perasa strawberry, vanilla (corak batik)
Kek Lapis Cadbury – perasa vanilla dan coklat

Kek Lapis Prune – perasa pandan dan prune
Kek Lapis Cheese – perasa coklat, vanilla, cheese

Kek Lapis Rempah – perasa rempah tradisional

KEK LAPIS SARAWAK- HOME MADE - UTK SANTAPAN HARI RAYA

KEK LAPIS SARAWAK- HOME MADE - UTK SANTAPAN HARI RAYA
Tempahan dibuka Sehingga Seminggu Berpuasa

HOMEMADE TART (TART NENAS/BLUBERRY)

HOMEMADE TART (TART NENAS/BLUBERRY)
TEMPAHAN DIBUKA

Manis-manis kek cekelat, manis lagi senyumanmu

Manis-manis kek cekelat, manis lagi senyumanmu