Dua minggu lepas sebelum cuti raya cina, seorang pelajar dtg jumpa aku lepas kelas, ada hal nak bincang katanya.lepas kwn2 yg lain abis bertanya soalan untuk assignment dan tinggalkan kelas barulah dia bersuara.dia minta pandangan aku tentang isu tudung.katanya dia dah lama nak pakai tudung tp ibu yang juga memakai tudung dan ahli keluarganya yg lain memberitahu belum tiba masanya untuk bertudung.'bolehke saya bertudung miss Purple tapi mak saya tak bagi lagi'.
apa pdndgn shbt-shbt?

aku beri pndgn aku dan suruh dia berfikir antara hukum Allah dan juga dlm menjaga hati ibu sebagai seorang anak.nampak merah matanya, sayu pulak aku nengok.jadi aku berilah satu cadangan yg mungkin bagi setengah orang tak boleh diambil cara ini.aku suruh dia berbual dgn ibu dan ahli keluarga dulu cara tak langsung untuk dptkan reaksi mereka.kalau ibu masih berkeras.cubalah pakai tudung di kolej dulu.aku bukan suruh dia buat eksperimen atau sekejap buka dan tutup aurat.tapi melihat keadaan family dia, aku suruh dia mula bila berada di persekitaran ini dahulu. dan buatlah solat hajat moga dibukakan pintu hati ahli keluarganya untuk menyokong hasrat murni anak ini.aku juga berpesan, pakai tudung ni bukan kerana fesyen atau sebab dipaksa,mesti faham dan sedar apa tujuannya dan mestilah ikhlas.akhlak juga kena jaga.dia menganguk2.matanya masih merah sedih je aku nengok.

tadi masuk kelas, aku tersenyum dan bersyukur melihat dia memakai tudung yg bertutup rapi.Shbt2 dlm kelas yg tidak bertudung pun semua menyokongnya.Aku memanggilnya selepas kelas untuk tahu reaksi ibunya.Katanya dia belum lagi memakai tudung di depan ahli keluarga kerana mereka belum boleh menerimanya.Kemudian, seorang pelajar aku datang dan bertanya, Miss. Purple `Jumaat ni kena pakai tudung ke dalam kelas?'.Aku tanya balik `sapa ckp pada awak mcm tu?'Katanya kwn2 bagitau aku suh pakai dlm kelas hari jumaat. Tersenyum aku, aku tak pernah ckp mcm tu pun. Aku pun jelaskan pdnya antara hukum yg sebenar dan tindakan serta keinginan dirinya. Aku mmg nak pljr2 aku menutup aurat tapi biarlah dgn keikhlasan dan paham tujuannya bertindak begitu.Katanya ibu ayah nya happy sgt bila dpt tahu anak kena pakai tudung.Sesungguhnya bukan mudah nak ubah pandangan ahli keluarga sendiri kan.Memang beruntung bila ahli keluraga menyokong penuh kebaikan dan kewajipan yg hendak dibuat.

p/s:aku masih teringat dan ia membuat aku tersenyum dgn keletah pelajar aku yg dua org ni walaupun mereka bukan beragam Islam tapi sentiasa perihatin jika ternampak ada rambut atau anak rambut terkeluar maka riuhlah menegur aku suruh betulkan tudung.Yg sorang baru je berlepas ke Australia, sorang lagi dgr cerita baru je abis kursus penerbangannya.rindu kat budak2 ni.

*edited : tq sahabat yg beri pandangan tentang isu ini dlm telefon tadi.

date Monday, February 22, 2010

2 comments to “ape pandangan shbt2 yer....”

  1. Anonymous
    February 23, 2010 at 7:05 PM

    Alhamdullillah Allah memberikan dia hidayah. Semoga ibunya juga akan terbukan hatinya.

  1. IKRAB family
    February 24, 2010 at 7:41 AM

    Amiin.
    Tq kak.
    p.c.

smile always...

smile always...

SHOP ON LINE

SANTAPAN UNTUK HARI RAYA, TEMPAHAN KEK & COOKIES (HOME MADE).
*tempahan dibuka -
Tart Nenas (berbentuk hati) - RM22 - 50 biji

(guna burter/mentega)

Kek Lapis Sarawak (home made) :
Set Deluxe : 1 biji (1/2 kg) - RM28.
Pembelian untuk 5 biji ke atas - RM25 tiap satu kek
Juga untuk penghantaran di luar KL dan selangor.
Tempahan atau pertanyaan :

email : shima_cute@yahoo.com

sample juga boleh dihantar.

Kek Lapis Bluberry – perasa bluberry dan cheese

Kek Lapis Chocolate Almond –coklat, pandan dan almond
Kek Lapis Sweet & Sour – perasa pandan dan masam manis

Kek Lapis Chocolate Orange – perasa coklat dan limau

Kek Lapis Chocolate Vanila – perasa coklat dan vanila

Kek Lapis Horlicks – perasa pandan,strawberry dan vanila

Kek Lapis Stawberry – perasa strawberry dan vanila

Kek Lapis Tembikai – perasa vanilla, pandan dan stawberry

Kek Lapis Pandan – perasa pandan

Kek Lapis Keladi – perasa keladi dan vanila


Set Premium
1 biji – 700gm
*harga promosi = RM36
(harga pasaran = RM46-48)
Antara kek lapisnya adalah;

Kek Lapis Buah Campuran – perasa vanilla dan buah campuran
Kek Lapis Chocberry – perasa strawberry, coklat dan vanilla (corak batik)
Kek Lapis Vanilaberry – perasa berry dan vanilla (bercorak dam)
Kek Lapis Roll – perasa strawberry, vanilla (corak batik)
Kek Lapis Cadbury – perasa vanilla dan coklat

Kek Lapis Prune – perasa pandan dan prune
Kek Lapis Cheese – perasa coklat, vanilla, cheese

Kek Lapis Rempah – perasa rempah tradisional

KEK LAPIS SARAWAK- HOME MADE - UTK SANTAPAN HARI RAYA

KEK LAPIS SARAWAK- HOME MADE - UTK SANTAPAN HARI RAYA
Tempahan dibuka Sehingga Seminggu Berpuasa

HOMEMADE TART (TART NENAS/BLUBERRY)

HOMEMADE TART (TART NENAS/BLUBERRY)
TEMPAHAN DIBUKA

Manis-manis kek cekelat, manis lagi senyumanmu

Manis-manis kek cekelat, manis lagi senyumanmu