Pelem (filem) dan kita, kita dan wayang....
antara pelem yang aku rasa ramai pegi panggung, ramai nonton kat tv sekarang ni...antaranya adalah 3 di atas tu.Tah tiba2 rasa nak ckp pasal wayang pulak....izinkan aku pilih 3pelem ni.

Iron Man - seperti kisah2 super hero yg lain di mana yg kuat yg baik digantungkan harapan untuk menyelamatkan manusia lain dp segala masalah dan kekacauan yg timbul.
kehebatan2 super hero selalu ditonjolkan untuk meyakinkan kepentingan keujudan super hero tersebut.
apa pengajarannya dalam dunia realiti?
kalau di Malaya ini....banyak dak citer2 ala super hero Malaya Moden mcm Papaya,Cicak Man,Kubung Man,Keluang Man(Kartun) dan mcm2 Man lagi la....emmm

Adamaya - kisah cinta anak muda yang cuba disertakan dgn nilai2 murni dalam aspek berumahtangga, kesetian seorang suami, masalah yang timbul kerana masalah org ketiga,pilihan ibu bapa untuk pasangan anak mereka kadang kala menimbulkan masalah kemudiannya-adakah kerana tindakan ibu bapa ataupun si anak yg tidak boleh berfikir dgn rasional?
mmg ada dan mungkin bnyk yg terjadi dlm msyarakat kita.moga dpt beri pengajaran.....tetapi bnyk sgt isu2 ini yg diketengahkan dlm pelem2 kita......kadang2rasa bosan gak...tp itu realiti kut....
aku nonton kekadang tu sebab tarikan budak comel tu....mengingatkan aku pd `Alisya'.
emm.....

Ip Man - kisah sifu Bruce Lee dangan sifat humble beliau dalam mengangkat martabat kaum dan bangsanya melalui seni mempertahankan diri.Pelem Ip Man 1 dan 2 bagi aku, biarpun tak banyak sgt aksi2 lawan yg aku harapkan tapi cukup buat mata penonton terpukau lagi2 sapa yg minat dgn aksi mempertahankan diri ini.
aku selalu terfikir kenapalah bila aku nonton pelem Cina,India,Hindi-selalunya isu2 kemasyakaratan, konflik bangsa,semangat patriotisma dan values yg perlu ada yg diketengahkan dalam pelem mereka mampu membakar semangat si penonton2-kadangkala aku lupa aku ni bangsa mana kalau nak dirujuk kpd identiti kaum seseorang itu kerana bersemangat dan tenggelam dalam cerita pelem tersebut.atau aku mmg mudah lupa?......

*antara kata2 yg aku suka dlm pelem Ip Man..lebih kurang macam ni
"adakah berlawan untuk menentukan siapa yg menang (hebat) lebih bermakna dp makan malam dgn keluarga?" (ini kata2 Sifu itu kpd sifu martial art yg lain bila mahu beradu tenaga sedangkan waktu itu adalah waktu makan Sifu kedua itu bersama keluarganya".

"saya tidak akan membayar wang (mcm cukai terpaksa le) pada kamu jika itu untuk kepentingan peribadi kamu'. kata2 ini diucapkan kepada ketua sifu2 Martial Art kerana diminta membayar wang untuk di bayar kpd Pegawai Polis omputih sebagai syarat untuk membuka kelas seni mempertahankan diri.

kat Malaya ni bnyk sgt kisah2 sejarah yg boleh menjadi pengajaran dan membakar semangat patriotisma bansga kita.....namun aku nengok banyak kisah2 ni dijadikan dokumentari ataupun `kisah sejarah' yg tidak menarik minta penonton terutamanya aku...mungkin sebab jalan ceritanya.

*aku baru je nonton cd `Gadoh' untuk sekian kalinya....mmg tak jemu...tq pd shbt yg menghadiahkan cd ilmu ni.

date Tuesday, May 11, 2010

4 comments to “IRON MAN 2 VS. IP MAN 2 VS ADAMAYA...”

  1. INTAN RH
    May 11, 2010 at 5:08 PM

    koi dgn ank2 koi pun suka tgk adamaya. citer simple tp penuh makna.

  1. IKRAB family
    May 12, 2010 at 7:27 AM

    :).koi nengok kengkadang je kalau balik umah sebelum jam 6.30pm.
    untuk santai ok la.tapi bil abnyk sgt drama ber-isu2 mcm ni....tak berapa gemar.
    Koi lebih minat cerita mcm IP Man tu...banyak mesej yg amat berguna di situ.
    p.c.

  1. benludin
    May 13, 2010 at 10:26 AM

    nak mintak tlg iron man seterikakan baju

  1. IKRAB family
    May 13, 2010 at 2:37 PM

    hehehe.
    bro, hang tengok la citer Ip Man 2 tu..lagi best dp citer org bleh sterika baju tuh :)
    p.c.

smile always...

smile always...

SHOP ON LINE

SANTAPAN UNTUK HARI RAYA, TEMPAHAN KEK & COOKIES (HOME MADE).
*tempahan dibuka -
Tart Nenas (berbentuk hati) - RM22 - 50 biji

(guna burter/mentega)

Kek Lapis Sarawak (home made) :
Set Deluxe : 1 biji (1/2 kg) - RM28.
Pembelian untuk 5 biji ke atas - RM25 tiap satu kek
Juga untuk penghantaran di luar KL dan selangor.
Tempahan atau pertanyaan :

email : shima_cute@yahoo.com

sample juga boleh dihantar.

Kek Lapis Bluberry – perasa bluberry dan cheese

Kek Lapis Chocolate Almond –coklat, pandan dan almond
Kek Lapis Sweet & Sour – perasa pandan dan masam manis

Kek Lapis Chocolate Orange – perasa coklat dan limau

Kek Lapis Chocolate Vanila – perasa coklat dan vanila

Kek Lapis Horlicks – perasa pandan,strawberry dan vanila

Kek Lapis Stawberry – perasa strawberry dan vanila

Kek Lapis Tembikai – perasa vanilla, pandan dan stawberry

Kek Lapis Pandan – perasa pandan

Kek Lapis Keladi – perasa keladi dan vanila


Set Premium
1 biji – 700gm
*harga promosi = RM36
(harga pasaran = RM46-48)
Antara kek lapisnya adalah;

Kek Lapis Buah Campuran – perasa vanilla dan buah campuran
Kek Lapis Chocberry – perasa strawberry, coklat dan vanilla (corak batik)
Kek Lapis Vanilaberry – perasa berry dan vanilla (bercorak dam)
Kek Lapis Roll – perasa strawberry, vanilla (corak batik)
Kek Lapis Cadbury – perasa vanilla dan coklat

Kek Lapis Prune – perasa pandan dan prune
Kek Lapis Cheese – perasa coklat, vanilla, cheese

Kek Lapis Rempah – perasa rempah tradisional

KEK LAPIS SARAWAK- HOME MADE - UTK SANTAPAN HARI RAYA

KEK LAPIS SARAWAK- HOME MADE - UTK SANTAPAN HARI RAYA
Tempahan dibuka Sehingga Seminggu Berpuasa

HOMEMADE TART (TART NENAS/BLUBERRY)

HOMEMADE TART (TART NENAS/BLUBERRY)
TEMPAHAN DIBUKA

Manis-manis kek cekelat, manis lagi senyumanmu

Manis-manis kek cekelat, manis lagi senyumanmu