pengumuman telah pun dibuat oleh pak pelajaran bahawa subjek sejarah akan menjadi subjek wajib lulus utk SPM bermula thn 2014 nanti.
wah..mesti semua budak2 epy suka tu hehehe.
aku sokong je cuma rasanya kena kaji semula silibus,cara pengajaran dan pembelajaran.
Ni pandangan humble aku la.

Masih ingat masa form 1 dulu disuruh hafal semua tahun, fakta sampai aku taksuka subjek sejarah sebab aku tak tahu apa pentingnya hafal semua fakta2 tu, apa kaitan dgn masa depan....tak suka buku teks..tak suka cikgu (huhuhu.....semua kelas mogok dgn cikgu sorang tu.....maaf ye cikgu).yg aku tahu, aku suka movie sejarah dan apa2 saja cerita tentang sejarah kehidupan manusia sebab abah aku selalu suka cerita masa aku kecik2 dulu...penuh dgn cerita sejarah manusia yg memberi iktibar.

bila aku nengok buku teks dengan cara pembelajaran ketika itu (awal 90an), aku rasa confuse nape subjek sejarah skg tak mengembirakan aku.boleh dikatakan awal semester(sistem penggal masa tu) majority students gagal...aku?rahsia hehehee.
naik tingkatan 2, aku masih tak minat subjek sejarah....tapis ebab cikgu nya garang (cikgu lain)...so nak buktikan pd cikgu tu aku pun boleh...jadi adalah peningkatannya walaupun hanya cukup2 makan.
naik form 3 dapat cikgu lain (tq Cikgu Zainab). Cikgu Nab terus mengajar sampai tingkatan 5....cikgu berjaya mengubah eprsepsi aku dan rakan2 lain untuk `pulun' (berusaha2 sungguh2) memahami subjek sejarah ni.cara cikgu pd waktu tu agak berlaian sebab cikgu minta kami buat ala2 presentation....gerun tapi aku suka...dan nampak matlamat belajar subjek tu....masa tu jarang nak ada cara pembelajaran mcm tu...bnyknya one way communication...cikgu ajar....salin..baca...paham..hapal.

sekarang ni...masih bnyk komen dp pljr2 yg kata tak minat sejarah....tak nampak future....tak ada kaitan dgn kerjaya dlln.....bersungguh2 guru2 mengajar di sekolah dgn pelbagai teknik dan method...namun masih ramai yg tidak gemarkan subjek ini untuk dipelajari di sekolah mahupun di isntitusi pengajian tinggi melainkan pelajar itu mengambil jurusan tersebut.

ada pleajar2 yang berjaya mendapat markah yang cermerlang untk SPM namun tidak dpt kaitkan apa yg dipelajari dengan kehidupan.

Moga ada kajian yang mendalam dilakukan untuk meneliti lagi silibus dan cara pembelajaran serta pengajaran subjek ini.Kalau boleh, biarlah bnyk praktikal dan banyak aktiviti yang boleh membantu pelajar mengapplikasi apa yg dipelajarinya dan dapat membaja perasaan sayang, cinta dan menghargai sejarah.

All the best :)

date Tuesday, October 26, 2010

0 comments to “SEJARAH OH SEJARAH....”

smile always...

smile always...

SHOP ON LINE

SANTAPAN UNTUK HARI RAYA, TEMPAHAN KEK & COOKIES (HOME MADE).
*tempahan dibuka -
Tart Nenas (berbentuk hati) - RM22 - 50 biji

(guna burter/mentega)

Kek Lapis Sarawak (home made) :
Set Deluxe : 1 biji (1/2 kg) - RM28.
Pembelian untuk 5 biji ke atas - RM25 tiap satu kek
Juga untuk penghantaran di luar KL dan selangor.
Tempahan atau pertanyaan :

email : shima_cute@yahoo.com

sample juga boleh dihantar.

Kek Lapis Bluberry – perasa bluberry dan cheese

Kek Lapis Chocolate Almond –coklat, pandan dan almond
Kek Lapis Sweet & Sour – perasa pandan dan masam manis

Kek Lapis Chocolate Orange – perasa coklat dan limau

Kek Lapis Chocolate Vanila – perasa coklat dan vanila

Kek Lapis Horlicks – perasa pandan,strawberry dan vanila

Kek Lapis Stawberry – perasa strawberry dan vanila

Kek Lapis Tembikai – perasa vanilla, pandan dan stawberry

Kek Lapis Pandan – perasa pandan

Kek Lapis Keladi – perasa keladi dan vanila


Set Premium
1 biji – 700gm
*harga promosi = RM36
(harga pasaran = RM46-48)
Antara kek lapisnya adalah;

Kek Lapis Buah Campuran – perasa vanilla dan buah campuran
Kek Lapis Chocberry – perasa strawberry, coklat dan vanilla (corak batik)
Kek Lapis Vanilaberry – perasa berry dan vanilla (bercorak dam)
Kek Lapis Roll – perasa strawberry, vanilla (corak batik)
Kek Lapis Cadbury – perasa vanilla dan coklat

Kek Lapis Prune – perasa pandan dan prune
Kek Lapis Cheese – perasa coklat, vanilla, cheese

Kek Lapis Rempah – perasa rempah tradisional

KEK LAPIS SARAWAK- HOME MADE - UTK SANTAPAN HARI RAYA

KEK LAPIS SARAWAK- HOME MADE - UTK SANTAPAN HARI RAYA
Tempahan dibuka Sehingga Seminggu Berpuasa

HOMEMADE TART (TART NENAS/BLUBERRY)

HOMEMADE TART (TART NENAS/BLUBERRY)
TEMPAHAN DIBUKA

Manis-manis kek cekelat, manis lagi senyumanmu

Manis-manis kek cekelat, manis lagi senyumanmu