Toyota Prius generasi ketiga yang dijangka dilancarkan pada awal Ogos ini sememangnya mempunyai tarikan yang sangat kuat. Buktinya? Disebabkan permintaan yang tinggi, kilang Toyota di Tsutsumi, Jepun terpaksa menghasilkan model ini pada tahap secepat yang boleh.

Situasi ini, pastinya dicemburui oleh hampir semua pengeluar kenderaan yang sedang bergelut dengan kerugian akibat kelembapan ekonomi global.Secara fizikalnya, Toyota Prius diklasifikasikan sebagai sebuah hatchback. Dengan reka bentuk yang futuristik, ia juga sarat dengan pelbagai teknologi termaju.

Sebagai permulaan, anda perlu tahu cara keluar dan masuk ke dalam kereta ini. Menggunakan sistem kunci keyless entry, simpan sahaja kunci itu di dalam poket atau beg tangan.

Untuk membuka pintu Prius, ia sekadar menggosok tangan anda. Ini kerana sistem itu mengesan haba tubuh manusia. Masukkan tangan di celah gagang pintu. Dalam beberapa saat, anda akan mendengar kuncinya terbuka.

Untuk menguncinya pula, anda hanya perlu meletakkan jari di bahagian atas gagang pintu yang berlekuk. Kemudian, bunyi terkunci yang sama akan kedengaran. Ia memang sangat menarik!

Sebaik sahaja anda masuk ke ruang kokpit, mata anda pasti dihidang dengan barisan butang-butang yang tersusun kemas pada papan pemuka dan konsol tengah. Dimonopoli oleh rona hitam dan perak, sebahagian besar lokasi ini dipenuhi dengan plastik berkontur.


JENTERA ini pasti tidak berdepan masalah menarik minat pengguna Malaysia untuk memilikinya.





Tombol gear berwarna biru yang tertulis huruf P, B, N dan D lebih kelihatan seperti joystick konsol permainan video. Untuk mengoperasikannya, anda perlu menekan brek sebelum menolaknya ke arah D untuk memulakan perjalanan.

Paparan digital yang diletakkan pada aras mata pemandu menunjukkan pelbagai maklumat dalam bentuk digital seperti kelajuan, tahap penggunaan bahan api, masa, mode pemanduan dan banyak lagi.

Tidak ketinggalan, grafik lengkap (energy monitor) dengan anak panah yang memaparkan sumber kuasa apa jentera ini digerakkan, sama ada kuasa enjin atau bateri. Monitor ini turut menunjukkan proses enjin atau bateri yang menggerakkan motor, selain bateri dicaj terutamanya ketika pemandu membrek.

Pada sterengnya pula, terdapat dua kelompok butang. Butang di sebelah kiri membolehkan anda mengawal sistem audio. Sementara butang di bahagian kanan pula berfungsi jika anda mahu menukar jenis maklumat Eco Driving Monitor pada paparan digital.

Selain itu, anda cuma letakkan jari ke atas butang-butang tersebut dan paparan berwarna hijau akan membantu anda membuat pilihan dengan lebih jelas.

Setelah enjin dihidupkan dengan hanya menekan butang PWR, Prius menawarkan pemandunya tiga mode pemanduan. Kesemua pilihan itu boleh dibuat dengan hanya menekan tiga butang yang disediakan.

Bagi mereka yang mahukan kuasa, tekan sahaja butang PWR Mode. Ciri ini akan membenarkan anda merasai peningkatan kuasa secara dramatik.

Maksudnya, apabila pedal minyak ditekan, kuasa yang tersedia adalah seperti kenderaan dengan kapasiti enjin 2.4 liter. Sedangkan enjin yang ada pada Prius cuma bersesaran 1.8 liter. Cukup mengagumkan!

Memang seronok dipandu dan kuasa yang ditawarkan tidak mengecewakan. Tetapi mode ini pastinya menjejaskan tahap penjimatan bahan api yang dimahukan. Namun, ciri itu penting jika anda memerlukan lebih kuasa ketika mendaki atau hendak memotong kenderaan lain.




Sementara itu, apabila butang ECO Mode ditekan, prestasi enjin Prius berada pada talaan atau maklum balas cuma 40 peratus sahaja. Ciri-ciri ini membolehkan pemandu mendapat tahap penggunaan petrol yang terbaik.

Apa yang pasti, ia memang direka untuk dipandu di kawasan bandar pada kelajuan sederhana dan inilah mode yang paling sesuai untuk kebanyakan masa.

Berada di jalan yang sesak atau di kawasan parkir, Mode EV menjadi pilihan paling sesuai. Mode ini membolehkan Prius bergerak menggunakan motor elektrik sepenuhnya.

Dengan kelajuan maksimum 45 km/j pada jarak satu hingga dua kilometer, Mode EV bagaimanapun tidak boleh berfungsi jika baterinya berada pada level 3 atau lebih rendah.

Ciri Head Up Display pula membolehkan paparan meter kelajuan digital dipancarkan ke cermin hadapan. Ia hanya boleh dilihat oleh pemandu dan saya merasakan fungsi ini, hanya sesuai untuk menunjuk-nunjuk kerana ia agak mengganggu pandangan.

Banyak perkara yang membuatkan pemandu memerlukan sedikit masa untuk menyesuaikan diri ketika memandu Prius. Selain aplikasi gear dan butang-butangnya, pemandu juga terpaksa berpuas hati dengan tahap pandangan yang sedikit terhad ketika memandang ke arah belakang menggunakan cermin.

Prius menawarkan penggunaan bahan api yang cukup menjimatkan. Toyota mendakwa jentera hibrid ini mampu mencecah 38 kilometer bagi setiap liter.

Jika anda membelinya nanti, jangan lupa untuk menubuhkan kelab pemilik Toyota Prius. Anda mungkin boleh menjemput selebriti terkenal seperti Brad Pitt, Jack Black, Billy Joel dan Alicia Silverstone untuk menjadi ahlinya.

Walaupun saya beranggapan Prius sepatutnya dipasarkan sejak dahulu lagi, namun dengan anggaran harga sekitar RM190,000 seunit, pasti ramai yang terpaksa menyimpan hasrat untuk menjadi lebih 'hijau' di atas jalan raya.

**********************************
peghhhhh.......jab congak2 jap cukup ke duit syiling dlm tabung arnab tu. eleeee lebih2 je artikel ni, takyah le ajak brad pitt tu....tak glamor la join dgn artist ni.....mmg hatiku dah tertawan dah dgn keta ni tapi nak trade in ape yer.....beskal aku masa kecik dulu bleh kut hehehe.

date Saturday, July 25, 2009

8 comments to “toyota prius...koleksi gambar”

  1. shazana
    July 26, 2009 at 12:45 AM

    da tukar kerjaya ek??..
    x gtau pn jd promoter jual keta..keta jepun lak tuh...(bangga2..sambil kenyit2 mata)..

  1. Az
    July 26, 2009 at 11:09 AM

    Eleh....buat2 tunjuk tak banyak duit...
    Banyak duit tuh...beli je...jgn tunggu lama2....

  1. Anonymous
    July 26, 2009 at 3:15 PM

    wah part time ler....cari duit poket sket hehehe. nak beli ker?order ler 5 biji tuk farah satu hehehe.

    Az, kalau ikut hati laa ni jugak cek nak beli. api lum mampu lagi. takpa tunggguuu nanti2 akan keluar yg produk terbaru kut2 leh terbang lak hehehe.

  1. Asiah
    July 26, 2009 at 5:08 PM

    salam shima
    wah!.. cantik kereta nih... nnt beli leh bw sy jalan2 yea

  1. Anonymous
    July 26, 2009 at 5:15 PM

    wslm asiah.welcome to my villa.apa habaq org auckland?wah geng eivisis sudah bertandang di sini.lama tak dengaq cerita.

    mmg cantik, hehehe, boleh nanti bwk asiah jln2 tapi rasanya ashraf la yg beli dulu bwk umi dia jln2 hehehehe.
    -shimah-

  1. ummumishkah
    July 26, 2009 at 6:07 PM

    aii.. cantikk, kena pecah tabung watermelon gak ni.. hihihi

  1. Anonymous
    July 26, 2009 at 8:42 PM

    yer ummumiskhah.....nampaknye tabung2 bnyk kena pecah ni. dah beli nanti, ummu buh gambaq posing ngan keta tu yer. saya leh nengok je la wat masa ni :)

  1. farahhanani
    August 15, 2009 at 2:23 PM

    ms serius saya nak kete neh.

smile always...

smile always...

SHOP ON LINE

SANTAPAN UNTUK HARI RAYA, TEMPAHAN KEK & COOKIES (HOME MADE).
*tempahan dibuka -
Tart Nenas (berbentuk hati) - RM22 - 50 biji

(guna burter/mentega)

Kek Lapis Sarawak (home made) :
Set Deluxe : 1 biji (1/2 kg) - RM28.
Pembelian untuk 5 biji ke atas - RM25 tiap satu kek
Juga untuk penghantaran di luar KL dan selangor.
Tempahan atau pertanyaan :

email : shima_cute@yahoo.com

sample juga boleh dihantar.

Kek Lapis Bluberry – perasa bluberry dan cheese

Kek Lapis Chocolate Almond –coklat, pandan dan almond
Kek Lapis Sweet & Sour – perasa pandan dan masam manis

Kek Lapis Chocolate Orange – perasa coklat dan limau

Kek Lapis Chocolate Vanila – perasa coklat dan vanila

Kek Lapis Horlicks – perasa pandan,strawberry dan vanila

Kek Lapis Stawberry – perasa strawberry dan vanila

Kek Lapis Tembikai – perasa vanilla, pandan dan stawberry

Kek Lapis Pandan – perasa pandan

Kek Lapis Keladi – perasa keladi dan vanila


Set Premium
1 biji – 700gm
*harga promosi = RM36
(harga pasaran = RM46-48)
Antara kek lapisnya adalah;

Kek Lapis Buah Campuran – perasa vanilla dan buah campuran
Kek Lapis Chocberry – perasa strawberry, coklat dan vanilla (corak batik)
Kek Lapis Vanilaberry – perasa berry dan vanilla (bercorak dam)
Kek Lapis Roll – perasa strawberry, vanilla (corak batik)
Kek Lapis Cadbury – perasa vanilla dan coklat

Kek Lapis Prune – perasa pandan dan prune
Kek Lapis Cheese – perasa coklat, vanilla, cheese

Kek Lapis Rempah – perasa rempah tradisional

KEK LAPIS SARAWAK- HOME MADE - UTK SANTAPAN HARI RAYA

KEK LAPIS SARAWAK- HOME MADE - UTK SANTAPAN HARI RAYA
Tempahan dibuka Sehingga Seminggu Berpuasa

HOMEMADE TART (TART NENAS/BLUBERRY)

HOMEMADE TART (TART NENAS/BLUBERRY)
TEMPAHAN DIBUKA

Manis-manis kek cekelat, manis lagi senyumanmu

Manis-manis kek cekelat, manis lagi senyumanmu