"And obey Allah and His Messenger; and fall into no disputes,
Lest ye lose heart and your power depart;and be patient and
perservering;For Allah is with those who patiently perserve'.
(Surah Al-Anfal,verse 46(ayat 46)

Ramai orang dah biasa dengar ayat yg simple ni.Taatilah Allah dan PesuruhNya.
Bagaimana kita menunjukkan ketaatan kita?Apa caranya?Adakah cukup dgn solat 5 waktu(kalau takde yang tertinggal),berpuasa,zakat,haji?Adakah graf ketaatan kita sentiasa naik dan turun atau sentiasa statik?Apakah cara yg paling berkesan utuk digunakan bagi diri sendiri dan juga orang lain?Kepada mat dan minah rempit?geng2 yang bersuka ria menjamu selera pada siang hari waktu Ramadhan?lelaki dan wanita tinggal serumah tanpa ada ikatan perkahwinan yang sah?

Aku yakin ramai org tahu apa hukumnya.Malah mereka2 yang memainkan watak2 di atas juga pernah belajar di sekolah dulu dp ustaz atau ustazah.Tapi di mana silapnya?Aku menulis petang ni bukan nak menudingkan jari kepada orang tertentu dengan meletakkan kesalahan 100%.Apa yang perlu dilakukan ialah masyarakat yg menjadi mata dan telinga untuk membantu ke arah melahirkan insan cemerlang,gemilang terbilang...peghhh dah jadi mcm tajuk utama kempen lak :).Yang paling uatama niat kita mestilah ikhlas fillah lillah ye tak.

Beberapa hari lepas, lepas keje aku singgah di sunway piramid nak beli barnag2 sket.Masa tu pun dah agak lewat, so aku plan berbuka puasa di sana.Masa tgh mkn,aku nampak bekas rakan sekerjaku yang mengintai2 restoran ni.Aku pun terus memanggilnya dan ajak dia teman aku mkn.Kelihatan dia lebih ceria.Dia bnyk bercakap bercerita tentang diri,kesihatan,masalah yang dihadapinya akhir2 ni.Aku sambil menyuap makaroni menangguk2 apa yg dia cakap.Apa yang menyentuh hatiku ialah apa yang diceritakan kpdku.

Katanya,beberapa bulan dulu dia seorang yang agak panas baran, kaki minum, sembahyang pagi dan malam ditinggalkannya.Jiwanya kosong.Aapabila masalah dihadapi, beliau cepat rasa tertekan dan kecewa dgn diri sendiri sehinggalah satu hari bila dia meminta pljrnya menulis karangan.Salah satu karangan yang menyentuh hatinya ialah cara menanngani stress melalui penghayatan agama.Dia mula rasakan karangan yg dihasilkan oleh remaja jika nak banding daripada segi umur,ilmu dan pengalaman tentulah dia yg juara kan.Lepas tu dia mula fikir balik, dia dah lama tinggalkan sembahyang setiap hari,pemabuk dlln.

Aku khusyuk dgr dia bercerita dgn penuh perasaan.Aku melihat air wajahnya lebih tenang.Apa yg buat aku terharu dan tersentuh hati ialah kata2 ini lahir dp kesedaran seorang wanita yang bukan seagama dgnku.Tapi kepercayaan terhadap tuhannya sungguh tebal dan penuh dgn kesedaran.Cuma hidayah dp Allah belum diterimanya untuk menjadi hamba Allah yang taat.

Alangkah bagusnya jika nilai2 ini diterap di kalangan anak2 oleh keluarga dan mereka ini akan membesar menjadi insan yang Taat kpd Allah dan Rosulnya.Apabila ketaatan itu ujud, ia akan membawa kepada ketaatan kepada keluarga,negara dan dpt membezakan baik dan buruk.

Taatnye pd Allah dan Rosul tidak bermakna duduk di masjid setiap hari dp pagi hingga malam.Maaf jik aaku menyetuh sesetngah perkara di sini.Adakah wajar seorang itu yang sepatutnya menuntut ilmu tetapi meninggalkan kelas atau kuliahnya kerana menurutnya menari ilmu akhirat di luar sana untuk berbulan2 lamanya?Adakah itu Taat kepada Allah dan Rosul apabila si suami dan ayah meninggalkan rumah dan keluarga juga menurutnya untuk ke jalan Allah berbulan2 lamanya tanpa meninggalkan nafkah.Sungguh yakin si dia bahawa rezeki itu dp Allah, anak dan isteri takkan mati kelaparan.Taatkah kita kpd Allah dan Rosul apabila melihat kemungkaran di depan mata walaupun di rasakan kecil dan membiarkan saja lagi2 ia berlaku dlm keluarga dan kerabat sendiri?
Taat kah kita kpd Allah dan Rosul jika berpuak2 dan bertelagah hanya kerana idea,pandangan itu berbeza?

Taatkah seseorang itu kepada Allah dan Rosulnya jika membiarkan ahli keluarga sendiri terkapai dari jalan kebenaran sedangkan bersungguh berjuang di mata masyarakat?Berkata2 itu mudah,menulis kat blog ni lagi la mudah hehehe.Nak melaksanakan pula bagaimana?Moga Allah memebri RahmatNya dan perlindungan kepada kita semua dan keluarga di dunia dan akhirat.Aamiin.Aku nak balik dulu la.Sembang lagi esok :)

date Tuesday, September 23, 2008

3 comments to “Taatkah kita”

  1. Anonymous
    September 27, 2008 at 9:46 AM

    apabila agama di abai... apabila iman dibiar... jiwa kosong... tanpa merasa manis nya iman...

    Dari Anas bin Malik r.a katanya;
    Nabi SAW bersabda.. "Org belum dapat merasakan iman.. sampai ia dapat mencintai org lain yang hanya dicintainya kerana Allah sahaja, sampai ia suka dilemparkan kedalam api daripada kembali kepada kekafiran setelah Allah menyelamatkannya, dan sampai ia mencintai Allah dan Rasul nya lebih daripada yang lain.."

    wallahu'alam...

  1. Purple Crayon
    October 6, 2008 at 7:15 AM

    tq anynmous for the tazkirah.tambah2 le lagi ye moga jadi peringatan untuk kita semua :).

  1. farahhanani
    November 14, 2008 at 8:56 AM

    lovely, lovely post.

smile always...

smile always...

SHOP ON LINE

SANTAPAN UNTUK HARI RAYA, TEMPAHAN KEK & COOKIES (HOME MADE).
*tempahan dibuka -
Tart Nenas (berbentuk hati) - RM22 - 50 biji

(guna burter/mentega)

Kek Lapis Sarawak (home made) :
Set Deluxe : 1 biji (1/2 kg) - RM28.
Pembelian untuk 5 biji ke atas - RM25 tiap satu kek
Juga untuk penghantaran di luar KL dan selangor.
Tempahan atau pertanyaan :

email : shima_cute@yahoo.com

sample juga boleh dihantar.

Kek Lapis Bluberry – perasa bluberry dan cheese

Kek Lapis Chocolate Almond –coklat, pandan dan almond
Kek Lapis Sweet & Sour – perasa pandan dan masam manis

Kek Lapis Chocolate Orange – perasa coklat dan limau

Kek Lapis Chocolate Vanila – perasa coklat dan vanila

Kek Lapis Horlicks – perasa pandan,strawberry dan vanila

Kek Lapis Stawberry – perasa strawberry dan vanila

Kek Lapis Tembikai – perasa vanilla, pandan dan stawberry

Kek Lapis Pandan – perasa pandan

Kek Lapis Keladi – perasa keladi dan vanila


Set Premium
1 biji – 700gm
*harga promosi = RM36
(harga pasaran = RM46-48)
Antara kek lapisnya adalah;

Kek Lapis Buah Campuran – perasa vanilla dan buah campuran
Kek Lapis Chocberry – perasa strawberry, coklat dan vanilla (corak batik)
Kek Lapis Vanilaberry – perasa berry dan vanilla (bercorak dam)
Kek Lapis Roll – perasa strawberry, vanilla (corak batik)
Kek Lapis Cadbury – perasa vanilla dan coklat

Kek Lapis Prune – perasa pandan dan prune
Kek Lapis Cheese – perasa coklat, vanilla, cheese

Kek Lapis Rempah – perasa rempah tradisional

KEK LAPIS SARAWAK- HOME MADE - UTK SANTAPAN HARI RAYA

KEK LAPIS SARAWAK- HOME MADE - UTK SANTAPAN HARI RAYA
Tempahan dibuka Sehingga Seminggu Berpuasa

HOMEMADE TART (TART NENAS/BLUBERRY)

HOMEMADE TART (TART NENAS/BLUBERRY)
TEMPAHAN DIBUKA

Manis-manis kek cekelat, manis lagi senyumanmu

Manis-manis kek cekelat, manis lagi senyumanmu