(2) IMPLIKASI DAN HAK2 MUALLAF MENGIKUT HUKUM SYARAK
TUAN HAJI ABDUL WALID ABU HASSAN
Ketua Unit Pembangunan Undang2 Keluarga Islam dan Sistem Kehakiman Syariah,
Jabatan peguam Negara.
1. Orang Islam keluar dp agama Islam -
Seksyen 49 enakmen pentadbiran agama Islam negeri :
*Mahkamah Tinggi syariah hendaklah :-
a. dlm bidang kuasa mal-nya -> mendengar, memutuskan semua tindakan jika prosiding itu ialah org Islam berhunbungan dgn -
i. pengisytiharan bahawa seseorang itu bukan lagi orang Islam
2. Org bukan Islam memeluk agama Islam -
Seksyen 46 enakmen undang2 Keluarga Islam :-
(2) jika salah satu pihak kpd sesuatu perkahwinan bukan Islam memeluk agama Islam -
maka perbuatan yg demikian tak boleh dgn sendirinya berkuatkuasa membubarkan perkahwinan itu melainkan jika dan sehingga disahkan sedemikian oleh Mahkamah.
Seksyen 95 dan 96 enakmen Pentadbiran Agama Islam Negeri
*95
(1) kehendak2 berikut hendaklah dipatuhi bagi pemelukan sah agama Islam oleh seseorang :
a. mesti mengucap dua kalimah syahadah dlm bhsa Arab secara yg munasabahnya jelas
b. mesti dlm keadaan sedar ketika mengucap syahadah bhwa kalimah itu bermakna " Aku menjadi saksi bahawa tiada Tuhan melainkan Allah dan aku menjadi asksi bahawa Nabi Muhammad s.a.w ialah Pesuruh Allah; dan
c. pengucapan itu dibuat dgn kerelaan hati
(2) seseorang yg tak dpt bercakap boleh, bagi maksud memenuhi kehendak perenggan (1) (a), mengucapkan dua kalimah syahadah dgn menggunakan isyarat yg menunjukkan makna yg dinyatakan dlm perenggan (1) (b)
*96 - seseorang itu memeluk Islam dan menjadi org Islam sebaik sahaja dia habis mengucap dua kalimah syahadah dgn syarat kehendak2 seksyen 95 dipenuhi;
dan org itu selepas itu disebut sebagai seorang muallaf
3. Agama suami isteri
* Hukum syarak menetapkan - apabila salah seorang pasangan bukan Islam memeluk agama Islam, pasangan yg tidak memeluk Islam hendaklah diberi peluang untuk memeluk Islam,
-> Jika dia turut serta memeluk Islam maka Islam mengiktiraf pernikahan mereka tanpa akad yg baru - tempoh diberi ialah 3 bulan (masa idah)
(rujuk Mughni al-Muhtaj j.3 m.s 245, Dar al-Fikri)
Mazhab Hanafi :
*Keadaan salah seorang pasangan bukan Islam memeluk agama Islam, pernikahan itu tidak terbatal sehinggalah dibawa ke pengetahuan hakim untuk pengesahan
* apabila dibawa ke hadapan hakim, hakim boleh mengesahkan bahawa mereka masih suami isteri yg sah tanpa mengambil kira berlalunya masa 3 bulan idah
(rujuk kes Maziah Mathavi thuraipandi Bt abdullah lwn Fariz Raj Abd Rahman : MRSWP 2006)
(rujuk kita al-Fatawa al-Hindiah, j.4)
->kes di atas di mana pasangan suami isteri ini bukan beragama Islam. Si suami kemudiannya memeluk Islam dan tidakmemberitahu isterinya dan masih tinggal bersama selama setahun hingga mendapat seorang anak untuk tempoh tersebut.
->setelah si isteri mendapat tahu, beliau sebenarnya mahu menerima Islam
->kes ini difail ke mahkamah dan keputusan hakim adalah mereka sah suami isteri dan tak perlu pernikahan semula
4. Penukaran agama memberi kesan kpd agama anak2 :
* kedua ibu bapa memeluk Islam - anak yg belum baligh mengikut agama kedua ibu bapanya
* ibu memeluk islam tetapi tidak si bapa, anak yg belum baligh mengikut agama ibunya
*bapa memeluk Islam dan tidak si ibu, anak yg belum baligh mengikut agama bapanya
dalil : surah al-Thur, ayat 21 yg bermaksud :
"dan org2 yg beriman yg diturut oleh zuirat keturunannya dgn cara beriman, Kami hubungkan zuriat keturunannya itu Mereka A(di dalam syurga) ...
dalil : hadith - yang bermaksud :
"semua kanak2 dilahirkan dlm fitrah, kedua ibu bapalah yg bertanggungjawap mencorakkannya samada untuk menjadikannya Yahudi, Nasrani atau Majusi".
*Saidatina Khadijah r.a bertanya kpd Rosulullah tentang kedua anaknya yg telah mati semasa Jahiliyyah. Khadijah juga bertanyakan tentang kedudukan anak2nya dgn Rosulullah.
* Rosulullah mengkhabarkan bahawa anak Khadijah yg mati dlm jahiliyah tempatnya di neraka dan anak2nya bersama Rosulullah di dalam syurga.
* Rosulullah bersabda yg bermaksud :
"Sesungguhnya org2 Mukmin dan anak2 mereka di dalam syurga dan org2 Musyrikin dan anak2 mereka di dalam neraka".
*Penjelasan dp Kitab Ahkam al-Ahwal al-Syaksyiyyah Fi-al-Syariah al-Islamiyyah wa al-Qanun -karangan Almarhum Al-Imam Al-Syeikh Ahmad Ibrahim Bek,
Professor Syariah di Universiti Al-Azhar Mesir.
->kanak2 mengikut agama yg terbaik dr kedua ibu bapa mereka.
->jika salah serorang dp psangn memeluk islam , anak2 yg kecil yg belum akil baligh mengikut agama ibu atau bapa yg Islam
-> jika seorang bayi yg ditemui tanpa ibu bapa dalam negara Islam dan tanpa tanda2 yg menunjukkan ia adalah anak kpd org bukan Islam, anak ini menjadi anak org Islam mengikut status negara tersebut.
-> jika kanak2 itu bermukim di negara kafir Harbi, maka ia tdiak dihukumk sebagai Islam wlupun ibu atau bapa mereka Islam kerana negara Harbi tidak termasuk di bawah wilayah kekuasaan Islam.
* Seseorang manusia itu dihukum sebagai Islam melaui 2 cara:-
i. jalan asal
-> bila dia mengucap dua kalimah syahadah tak kira dia akil baligh, berakal, masih kecil atau mumaiyiz
ii. jalan ikutan
-> jika ia masih kecil samada belum mumaiyyiz, atau sudah mumaiyyiz tp dia sendiri belum memeluk Islam, salah sorang ibu atau bapa atau keduanya beragama Islam dan bagi seseorang yg tidakberakal (gila).
** sekiranya kedua ibu bapa murtad dan anak2 masih kecil, anak2 itu kekal dlm Islam
** jika salah sorang ibu atau bapa murtad lari ke negara lain dan tinggalkan anak di negara islam, maka anak itu adalah Islam
**jika beliau membawa anak itu bersama dan menetap di dalam negara Harbi/ bukan Islam maka anak itu adalah bukan Islam
**samada Malaysia ini dikatakan negara Islam ataupun tidak, Malaysia adalah negara yg agama perlembagaannya ialah Islam. Justeru, seharusnya setiap dilakukan merujuk kpd sistem dlln mengambil berat/ merujuk kpd Islam.
2 comments to “Perbincangan-Kertas Kerja -Seminar Krisis Murtad II”
-
IKRAB family
June 1, 2009 at 2:29 PMwah bagus Msjid ni ye sms beri info. saya dan stndts yg pergi aritu tertarik hati nak buat program di sana kalau ada rezeki, tengok dewannya luas, luar dewn pun kwsn luas siap ada small stage.ada rezeki akak bleh join nanti.:)
smile always...
SHOP ON LINE
*tempahan dibuka -
Tart Nenas (berbentuk hati) - RM22 - 50 biji
(guna burter/mentega)
Kek Lapis Sarawak (home made) :
Set Deluxe : 1 biji (1/2 kg) - RM28.
Pembelian untuk 5 biji ke atas - RM25 tiap satu kek
Juga untuk penghantaran di luar KL dan selangor.
Tempahan atau pertanyaan :
email : shima_cute@yahoo.com
sample juga boleh dihantar.
Kek Lapis Bluberry – perasa bluberry dan cheese
Kek Lapis Chocolate Almond –coklat, pandan dan almond
Kek Lapis Sweet & Sour – perasa pandan dan masam manis
Kek Lapis Chocolate Orange – perasa coklat dan limau
Kek Lapis Chocolate Vanila – perasa coklat dan vanila
Kek Lapis Horlicks – perasa pandan,strawberry dan vanila
Kek Lapis Stawberry – perasa strawberry dan vanila
Kek Lapis Tembikai – perasa vanilla, pandan dan stawberry
Kek Lapis Pandan – perasa pandan
Kek Lapis Keladi – perasa keladi dan vanila
Set Premium
1 biji – 700gm
*harga promosi = RM36
(harga pasaran = RM46-48)
Antara kek lapisnya adalah;
Kek Lapis Buah Campuran – perasa vanilla dan buah campuran
Kek Lapis Chocberry – perasa strawberry, coklat dan vanilla (corak batik)
Kek Lapis Vanilaberry – perasa berry dan vanilla (bercorak dam)
Kek Lapis Roll – perasa strawberry, vanilla (corak batik)
Kek Lapis Cadbury – perasa vanilla dan coklat
Kek Lapis Prune – perasa pandan dan prune
Kek Lapis Cheese – perasa coklat, vanilla, cheese
Kek Lapis Rempah – perasa rempah tradisional
June 1, 2009 at 12:59 PM
Pihak Masjid Negeri ada memaklumkan melalui sms pada kak ani tentang seminar murtad ni pada 30 Mei baru-baru ni. Sayang masa terlalu terhad sekarang ni.